|
بهرام بالائی
(
![]()
آلبوم:
تصاویر پروفایل
![]()
کد برای مطالب، وب سایت و وبلاگ:
بازدید کل:
323 بازدید امروز: 305
توضیحات:
امام علی علیه السلام: پیامبر خدا به من فرمود: «ای علی! آیا می دانی معنای شب قدر چیست؟ گفتم: نه ، ای پیامبر خدا! فرمود: خداوند متعال در آن شب ، آنچه را تا روز قیامت خواهد شد ، مقدّر کرده است و از جمله آنچه مقدّر کرده ، ولایت تو و ولایت امامان از نسل تو تا روز قیامت است معانی الأخبار : ص 315 ح 1 ، بحارالأنوار : ج 97 ص 18 ح 38 شب قدر ؛ شب مقدرات إِنَّا أَنزَلنَاهُ فِی لَیلَةِ القَدرِ (*)وَمَا أَدرَاکَ مَا لَیلَةُ القَدرِ (*)لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ (*)تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ أَمرٍ (*)سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطلَعِ الفَجرِ (*) (سوره قدر آیات 1-5) ترجمه : ما این قرآن عظیم الشان را (که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم و چه تو را به عظمت این شب قدر آگاه تواند کرد, شب قدر (به مقام و مرتبه) از هزار ماه بهتر و بالاتر است در این شب فرشتگان و روح (جبرئیل) به اذن خدا (بر مقام ولایت نبی و امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از هر فرمان (و دستور الهی و سرنوشت مقدرات خلق را) نازل می گردانند, این شب, رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه. (شهود) (شب قدر) یا (لیلة القدر) مشهورترین نام این شب است. مفسران درباره اینکه چرا این شب را (شب قدر) گفته اند و (قدر) به چه معناست, سه معنا را انتخاب کرده اند: 1- قدر= شرف و منزلت (مرحوم طبرسی) گوید: از آن رو به این شب, قدر گفته اند که دارای شرف و پایه ای بلند و شانی عظیم است. مثل اینکه گویند: مرد دارای قدر; یعنی دارای شرف و منزلت... چنان چه قرآن می فرماید: ((و ما قدروا الله حق قدره)), یعنی عظمت و شان خدا را آن گونه که باید به جا نیاوردند. ((ابوبکر وراق)) گوید: ((لان من لم یکن ذا قدر اذا احیاها صار ذاقدر)); آن شب را, قدر نامیدند, از این رو که انسان ها با زنده داشتن آن به قدر و منزلت می رسند. دیگران نیز گفته اند: شب قدر است, زیرا کارهای خدایی را در آن شب پاداشی بزرگ و گران سنگ است. گروهی دیگر نیز گفته اند: شب قدر است, چون کتابی گرانبها بر پیامبری بلند مرتبه و گرامی, برای امتی بلند پایه با دستان فرشته ای گرانقدر نازل شده است. در قدر و منزلت شب قدر همین بس که سوره مبارکه (قدر) در شان آن نازل شده است. 2- قدر= تنگی و ضیق یکی از معانی (قدر) ضیق و تنگی است. این شب را از آن رو (قدر) گفته اند که زمین به واسطه کثرت فرود فرشتگان در آن شب, تنگ می شود. زمین در این شب, سرشار از فرشتگانی است که تا سپیده دم, هم صدا با زمینیان به احیای آن شب می پردازند و به وظایف خویش می رسند. در این زمینه قرآن کریم می فرماید: (تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر) . 3- قدر= تقدیر و اندازه گیری بسیاری از دانشمندان این معنا را پذیرفته اند; چون در این شب, همه چیز اندازه گیری می شود, به آن شب قدر گفته می شود. از جمله مقدرات این شب, سرنوشت افراد, جامعه, حوادث و پیش آمدها, مانند جنگ, زلزله, پیروزی, شکست, سعادت و شقاوت و...است. در این شب, سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسان ها ارتباط دارد, بر اساس حکمت و مصلحت رقم می خورد. (در او تقدیر و تفصیل کنند; هر کار که مشحون به حکمت است, نقص را بر او راه نبود و هر چه در آن سال خواهد بود از آجال و اقسام, در این شب تقدیر کنند). از حضرت امام رضا (علیه السّلام), روایت شده است که : (...یقدر فیها ما یکون فی السنه من خیر او شر اومضره او منفعه او رزق او اجل و لذلک سمیت لیلة القدر) ; این شب را لیلة القدر نامیده اند, چون آنچه مربوط به سال است, از قبیل خوبی, بدی, زیان, سود,روزی (معیشت) و مرگ و ولادت در آن شب اندازه گیری می شود. امام صادق(علیه السّلام), خطاب به ابوبصیر فرمودند: (یا ابا محمد, یکتب وفد الحاجه فی لیلة القدر و المنایا والبلایا و الارزاق و ما یکون الی مثلها فی قابل فاطلبها فی احدی وثلاث); ای ابو محمد, در شب قدر حاجیان مشخص شده و پیشامدها و مرگ ها و روزیها و آنچه مربوط به آن سال است تا سال آینده (شب قدر دیگر) رقم می خورد; پس آن را در شب بیست و یکم و بیست سوم ماه جستجو کن البته اینکه خداوند بر پایه حکمت و مصلحت, تقدیر امور می فرماید, به شایستگی و ظرفیت و حال افراد و جوامع بستگی دارد. قدر, باران رحمتی است که در جویبار هر فرد و هر جمع به اندازه او جاری است. شخصیت افراد به گونه ای شکل گرفته که بعضی از آنان توان پذیرش جریان رودی وسیع از رحمت و برکت قدر را دارند و برخی دیگر, زمینه کمتری برای جذب رحمت و عنایت دارند; برخی, هیچ گونه آمادگی ندارند تا آنجا که زمینه وجودشان چون سنگی سخت و نفوذناپذیر است. حقیقت شب قدر از نوع حقایق قرآنی است و همان طور که قرآن شفا و درمان است, شب قدر نیز این گونه است: (و ننزل من القرآن ما هو شفا و رحمه للمومنین و لا یزید الظالمین الا خسارا). قرآن غذای سالم روح انسان هاست. این غذای دلپذیر برای روان سالم لذت بخش است. اما اگر کسی بیمار باشد, نه تنها از این سفره رنگین دلپذیر و غذای شفابخش بهره ای نمی برد, بلکه برای او مایه آزردگی است. از این رو, در قسمت دوم, آیه کریمه می فرماید: و همین قرآن برای ستمکاران مایه تباهی و زیان است. گفتیم که در شب قدر سرنوشت انسان ها بر اساس حکمت و مصلحت رقم می خورد. بی گمان, این تصمیم گیری درباره آینده اشخاص و امت ها با گذشته آنان پیوند خورده است, اما اینکه در این شب چگونه تصمیم گیری و تقدیر می شود و چه مراحلی پشت سر گذاشته می شود و نقش عنصر . انتخاب چیست؟ علائم و منزلت لیلة القدر حدیث: قال الباقران علیهما السلام: سالته عن علامة لیلة القدر، فقال: علامتها ان یطیب ریحها، و ان کانت فی برد دفئت، و ان کانت فی حر بردت فطابت. ترجمه: (محمد بن مسلم) از علامت لیلة القدر پرسید؟ پس امام (علیه السّلام) فرمود: علامت لیلة القدر این است که بوی خوشی از آن پخش میشود، اگر در سرمای (زمستان) باشد گرم و ملایم میگردد، و اگر لیلة القدر در گرمای (تابستان) باشد خنگ و معتدل و نیکو میگردد. توضیح: علامه طباطبائی در علایم شب قدر میگوید: روایات در معنی و خصایص و فضایل شب قدر بسیار است، در بعضی از آن روایات علامتهایی برای شب قدر ذکر کرده از قبیل اینکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع میکند و هوای آن روز معتدل است. (المیزان، ج 40، ص 332) حدیث: قال ابو عبد الله علیه السلام: لیلة القدر فی کل سنة و یومها مثل لیلتها. ترجمه: شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن میباشد. حدیث قال النبی (صلی الله علیه و آله): ان انا ادرکت لیلة القدر فما اسال ربی؟ قال (صلّی الله علیه و آله و سلّم): «العافیة». ترجمه: به پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: «عافیت را» . حدیث: قال موسی (علیه السلام): الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر، قال: الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر، قال: الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر، قال: الهی ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیلة القدر، قال: الهی ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، قال: الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیة القدر. ترجمه: خداوندا! میخواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را میخواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو میخواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقهای بدهد. گفتخداوندا! از درختان بهشت و از میوههایش میخواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را میخواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفتخداوندا خشنودی تو را میخواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد. توضیح: لیلة القدر شبی است که قرآن نازل شده است و ظاهرا مراد به قدر، تقدیر و اندازهگیری است، خدای تعالی در آن شب حوادث یکسال را یعنی از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر مینماید، زندگی و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و چیزهایی از این قبیل را مقدر میسازد. منابع : برگرفته از : رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) ص 95 منبعhttp://mouood.org /
درج شده در تاریخ ۹۲/۰۵/۰۵ ساعت 18:54
برچسب ها:
لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید. |