رهبر پیروان دین مندائی که در شهر اهواز زندگی می کرد درگذشت.
گنزبرا "جبار چحیلی" معروف به "شیخ جبار طاووسی" رهبر مندائیان (صابئین) جهان روز بیست و هفتم دی ماه در سن 91 سالگی در منزل مسکونی اش در اهواز درگذشت.
مندائیان یا صابئین به پیروان حضرت یحیی گفته می شود. پیروان این دین در حاشیه رود کارون، دجله و فرات در استان های خوزستان و جنوب عراق زندگی می کنند. نام این دین و پیروانش بارها در قرآن کریم آمده است.
نگاهی به دین مندائیی ها
پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که قریب 1800 سال در ایران سکنی دارند.
جمعیت کل مندائیی ها در جهان 75 هزار نفر است
دکتر مسعود فروزنده، نویسنده کتاب "ایران سرزمین صلح ادیان" میگوید:
قوم صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی هستند که نزدیک به 1950 سال پیش به دلیل اذیت و آزار برخی از اهالی شهر قدس (اورشلیم) به سوی رودخانه فرات مهاجرت و در شهرهای بغداد، بصره، عماره، خرمشهر و هویزه و شوشتر مستقر شدند.
صابئین در روزهای یکشنبه در آب جاری کارون غسل تعمید میکنند. قبلهشان سمت شمال آسمانی است. نمازشان رکوع و سجود ندارد. سه بار در روز نماز میخوانند. ازدواج دارند اما طلاق ندارند.دروغ نمیگویند و بسیار ارام و متین هستند
.
صابئین هیچ عضو جدید نمیپذیرند. روحانیونشان برای شعائر دینی پولی دریافت نمیکنند!! بلکه خود صاحب شغل هستند. بیشتر به زرگری و نقرهکاری مشغولند. عید نوروز را جشن میگیرند. به غذاهای گیاهی و ماهی علاقه دارند . ذبح شان با چاقو است .
علاوه بر این، عروس و داماد قبل از محرم شدن باید غسل تعمید شوند و یکی از قسمتهای جالب عروسی آنها این است که روحانی سر عروس و داماد را سه بار به آهستگی به هم متصل میکند که نمادی از وصل روحانی آنهاست.
آنها در سال 34 روز روزه می گیرند. برای باقی ماندگان طوفان نوح یک غذای متبرک مثل خیرات درست میکنند که حریصه نام دارد که با عدس تهیه میشود.
لباس مراسم تعمید همگی سفید و از جنس کتان است. در حین تعمید روحانی تعمید کننده باید عصایی از درخت زیتون در دست داشته باشد. معبد یا مسجد آنها مندی نام دارد که به معنای عقل و عرفان است و از نی و حصیر تهیه میشود و باید به سمت شمال آسمانی باشد. اسم کتاب مقدس شان "گنزا ربا" به معنای گنج بزرگ است. سازمان دینی صابئین ساده است.
گنجور یا گنزورا عنوان مرجع دینیشان است. بعد از رتبه گنجور رتبه ترمیده است و در اخر رتبه اشکندا (یاور) قرار دارد.
نزدیک به 120 واژه فارسی به ادبیات مندایی وارد شده و نامهای ایرانی باستان در بین آنها متداول است. زنان با مردان برابر هستند !! و جالب اینکه هر مندایی یک نام شناسنامهای دارد و یک نام دینی که نام دینی بر اساس نام مادر است. زبان مندایی شاخهای از زبان آرامی قدیمی است. خط مندایی هم در نوع خود جالب است شاید بتوان گفت ترکیبی از خط عبری و مانوی است.
فروزنده درباره اینکه چرا این دین تا کنون ناشناخته و مجهول باقی مانده است ، چنین می گوید: آنها خودشان نمیخواستند شاید یک دلیلش این است که بایستی به خاطر آیین غسل تنها در کنار رودخانههای منطقه گرمسیری مانند فرات و کارون زندگی کنند چون به دلیل گرما در اکثر روزهای سال میتوانستند در آب جاری تعمید بجا آورند. از طرف دیگر آنها به سیاست هیچ علاقهای ندارند و تبلیغ و تبشیر و عضوگیری در این دین وجود ندارد یعنی ورود ممنوع و خروج آزاد است.