آرزوی بزرگ، مانع بندگی
قرائت[1] آیات مبارکه سوره هود(84-86)
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیمِ
وَ إِلَی مَدیَنَ أَخَاهُم شُعَیباً قَالَ یَا قَومِ اعبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُم مِن إِلهٍ غَیرُهُ وَ لاَ تَنقُصُوا المِکیَالَ وَ المِیزَانَ إِنِّی أَرَاکُم بِخَیرٍ وَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیکُم عَذَابَ یَومٍ مُحِیطٍ * وَ یَا قَومِ أَوفُوا المِکیَالَ وَ المِیزَانَ بِالقِسطِ وَ لاَ تَبخَسُوا النَّاسَ أَشیَاءَهُم وَ لاَ تَعثَوا فِی الأَرضِ مُفسِدِینَ * بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیرٌ لَکُم إِن کُنتُم مُؤمِنِینَ وَ مَا أَنَا عَلَیکُم بِحَفِیظٍ *
موضوع بحث : آرزوی بزرگ، مانع بندگی
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیرُموفق و معین؛ ثم الصلاة و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین، حبیب إله العالمین، أبیالقاسم محمد صلی الله علیه و علی أهل بیته الطاهرین المعصومین، من الآن إلی قیام یوم الدین؛ سیّما بقیة الله فی الأرضین.
قال علی علیه الصلاة والسلام: «أَلَا إِنَّ أَخوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیکُم خَلَّتَانِ اتِّبَاعُ الهَوَی وَ طُولُ الأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الهَوَی فَیَصُدُّ عَنِ الحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الأَمَلِ فَیُنسِی الآخِرَةَ»[2].
تجربهها، سرمنشأ آرزوها
آدم در اثر پیشرفت در عمر و تجربه کردن و بهرهمند شدن از اشیاء اطرافش به یک چیزهایی علاقهمند میشود و از اشیاء خوشش میآید، بعضی شیرین است؛ بعضی خوشمزه است؛ بوی خوبی دارد. اینها در زندگی پیش میآید. هم پیش میآید و انسان استفاده میکند و هم جزء تجربیات انسان میشود. درون فهرست ذهنش این را مینویسد که فلان غذا خیلی خوشمزه است، فلان مایع خیلی خوشمزه است، این شیرین است آن ترش است اینها در فهرست ذخائر ذهن بایگانی میشود و آدم میفهمد کدام درشتتر است کدام ریزتر است، اینها که مشخص شد. آدم میرود دنبال آن درشتها که خیلی خیلی خوشمزه است و فوائدش زیاد است، علاقه پیدا میکند. انسان سرش نمیشود این رواست، یا نارواست، این ضرر هم دارد یا صرفاً منفعت است، در این فکرها نیست چون ذائقه خوشش میآید، عقل هم طرفش میرود، انسان کم کم که در زندگی بدن انسان رشد میکند و نیازش بیشتر میشود آن فهرست خودنمایی میکند، چه بخوریم؟ آن را، چه بپوشیم؟ این را، درشتها آنجا رژه میروند، خوب آدم دلش میخواهد، دلش میخواهد یعنی هوای نفس، فعلاً دلش میخواهد، از اینها که دلش میخواهد بعضیهایش را خدا تحریم کرده است، آدم دلش میخواهد اما خدا گفته نباید بخوری، اینجا امتحان ما با خداست، نفس تجربه کرده است که این مورد خیلی خوشمزه و شیرین است، پست، ریاست و امثال اینهاست. اما بعضیهایش را خدا گفته که نه حرام است.
مخالفت با هوای نفس، ابتدای بندگی
ما باید از این بعض که دلمان میخواهد صرف نظر کنیم. اگر توانستیم صرف نظر کنیم و از آن حلالها استفاده کنیم کار خیلی اصلاح میشود و مشکل پیش نمیآید. اگر نتوانستیم و او بر ما غلبه کرد، ما در برابر او ضعیف و ضعیفتر خواهیم شد، به طوری که از هیچ حرامی نمیتوانیم صرف نظر کنیم. میگوییم دلم میخواهد اما نمیتوانم؛ بنابراین از اول که انسان مکلف شد از آن چیزهایی که حرام شده صرف نظر کند کار آسانتر است. اگر مدتی صرف نظر نکرد مشکل ریشهدار میشود قویتر میشود و دیگر انسان نمیتواند ترکش کند گرفتار درشتترهایش هم میشود، لذا حضرت علیه السلام فرمودند که دو چیز است که خیلی من میترسم از اینکه شما دچار آن دو چیز بشوید، یکی به دنبال خواستههای نفس رفتن، آدم هر چه دلش میخواهد لباس خوب، غذای خوب، خانه خوب، زن خوب، آن خوبهایی که آدم دلش میخواهد، در این خوبها گاهی حرام هم هست دیگر، اگر نتوانیم از حرام بگذریم نگذشتن در انسان قویتر میشود، بعد دیگر انسان عاجز میشود و از دم حرام و حلال را درو میکند جلو میرود، لذا مظنه ترس است، هم دنیا را خراب میکند و هم آخرت را، و هم صفات بد در انسان تولید میکند و هم گرفتاری عقوبت در آخرت را. حضرت علیه السلام فرمودند من از این دو تا خیلی میترسم، مردم گرفتار این دو تا هستند. یکی متابعت هوی، لذا خدای متعال هم بحثش را در قرآن آورده است «وَ نَهَی النَّفسَ عَنِ الهَوَی، فَإِنَّ الجَنَّةَ هِیَ المَأوَی»[3]، اگر از هوای حرام خودداری کردیم بهشت جایگاه ما خواهد بود. این قدر مسأله مهم است. غالباً افراد نمیتوانند، چون عادت محکم شده است فشار زیاد میآید آدم نمیتواند و گرفتار میشود روز به روز هم فشار سنگینتر میشود تا اینکه آدم از کار میافتد.
آرزوهای بزرگ، نابود کننده ایمان
یکی هم طول امل است، آدم برود کوههای اطراف قم را بخرد به امید اینکه دویست سال دیگر قیمت پیدا میکند، حالا میگویند مثلاً متری یک شاهی دویست سال دیگر میشود متری صد تومان، چقدر پول میشود!؟ حسابهای این جوری، فردا میفتد میمیرد در حالی که عمرش تلف شده و زمینها به قیمت نرسیده است؛ لذا خطرناک است، اگر انسان میخواهد سالم زندگی کند هم از هوای حرام باید اجتناب کند و هم از آرزوهای دور و درازی که در عمر ما نمیگنجد اجتناب کنند و الّا یکی دو تا نیست، هر وقت آدم خلوت پیدا کرد به فکر میرود که خانه بخرم شصت سال دیگر آنجوری میشود، آن کار را بکنم پنجاه سال دیگر اینجوری میشود، هیچ چیز از آن در نمیآید، خسته میشود؛ بنابراین این دو مورد مظنّه ترس امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه است، این هم راه علاجش شروع کردن از حالاست که هنوز عادتها مستحکم نشده است و آدم راحتتر میتواند گذشت کند، اما وقتی ریشه پیدا کرد سخت است و نمیشود. نوع مردم چون عادت کردهاند، آن عادت محکم شده است، ریشه پیدا کرده است. از حرام نمیتوانند گذشت کنند؛ بنابراین حضرت علیه السلام به عنوان مسئول امت میترسیدند، ما هم باید به عنوان کسی که مرتکب میشود بترسیم، اگر ما مرتکب شدیم باید بترسیم خطرناک است، عمر تلف میشود و خیلی از وظایف از بین میرود، به جای اینکه ما به وظایف بپردازیم میرویم در خط آروزهای دور و دراز، نقشه میکشیم هیچ چیز هم از آن در نمیآید. هوا پرستی هم آدم را گرفتار ارتکاب حرام میکند، ارتکاب حرام هم اسباب روسیاهی دنیا و آخرت خواهد بود. تا دیر نشده باید شروع کنیم، از حرام گذشت کنیم، آن وقت گذشت برایمان آسان میشود، تمرین که شد برایمان آسان میشود و دیگر هم آرزوهای دور و دراز نداریم، چون عمرهایمان کوتاه است، زمان زیادی را نمیتوانیم به آرزوها اختصاص بدهیم، آرزوی کم، عیب ندارد مشکلی نیست اما زیاد نه، مشکلات زیادی به بار میآرود، عمر تلف میشود. اگر این دو تا را ما توانستیم به توفیق الهی ان شاء الله مرتب کنیم، خیلی از مشکلاتی که موجب ترس و هراس امروز و فرداست از بین خواهد رفت. امیدواریم پروردگار متعال توفیق مرحمت کند بتوانیم این دو سه جمله را از امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه یاد بگیریم و ایشان را خوشحال کنیم. ان شاء الله که ما گوش به حرف دادهایم و این دو تا را هم نداریم، نثار ارواح طیبه خاتم انبیاء و حضرات معصومین علیهم السلام مخصوصاً امیرالمؤمنین علیه الصلاة والسلام و همه شهدای خط تشیّع و امام شهدا سه صلوات ختم کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
متن درس اخلاق عالم ربانی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی اعلی الله مقامه
مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه
29/02/1390