فراموش کردم
رتبه کلی: 382


درباره من
سلام

امیدوارم به لطف خداوند خوب باشین

خب دوستان هدف اصلیمون از فعالیت با این اکانت آشنایی با معجزه ای هستش
********************
در مورد تعداد تقریبی آیات قرآن کریم، در میان مفسران و دانشمندان علوم قرآنی وحدت نظر نسبی وجود دارد; برخی آیات قرآن را 6000 آیه دانسته و برخی اعدادی چون 204، 214، 219، 225 و یا 236 را برآن افزوده اند ولی آنچه مسلم است این که آیات قرآن از 6000 آیه کمتر نمی باشد; گرچه در آیات افزون بر این مقدار، اختلاف نظر وجود دارد.
علت اصلی این اختلاف وقف رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در پایان آیات تلاوت شده به منظور آگاهی مردم از اتمام آیه و نیز وصل مجدد آن به آیه بعدی به جهت پیوستگی مطلب دو آیه پیاپی بوده است. و در نتیجه گاهی اوقات این توهم در مردم پدید می آمد که این وصل علامت انقطاع و تمام شدن آیات نیست و لذا اختلاف روایات و تعداد آیات باعث اختلاف نظر در عدد آنها شده است. هر فرقه و گروهی نیز برحسب روایاتی که از نظر آنها بر دیگر روایات رحجان دارد عدد خاصی را ذکر کرده اند که در نتیجه موجب بروز اختلاف شده است. بعضی گفته اند شمارش آیات از معضلات قرآن است.
آیات قرآن یکسان نیست، برخی کوتاه و برخی دیگر بلندتر است. در بعضی از آنها مطلبی به طور کامل گنجانده شده و در برخی دیگر مطلب نیمه تمام است و ادامه آن را باید در آیه دیگر جستجو کرد و نیز در قطع و وصل آیات اعتبارات و نظرهای مختلف وجود دارد در نتیجه در عدد آیات اختلاف پدید آمده است. علامه طباطبایی در المیزان می نویسد: «از آنجا که روایات و اقوال مختلفی در مورد عدد آیات قرآن وجود دارد و از طرفی خبر قطعی و قابل اعتمادی در این موضوع نداریم، الزامی نیست که خواسته باشیم به یکی از این روایات یا اقوال ملتزم شویم و عدد خاصی را بپذیریم». آنچه اهمیت دارد تمام آیاتی است که در قرآن وجود دارد، البته طبرسی در مقدمه تفسیر مجمع البیان عدد 6236 را ترجیح داده و روایات آن را مستندتر و قوی تر می داند.
قرآن کریم (Quran )    

سوره الانعام(آیات 143تـــــــــــــا146قسمت195) جزء هشتم

منبع : قرآن کریم
درج شده در تاریخ ۹۲/۰۵/۰۱ ساعت 19:22 بازدید کل: 215 بازدید امروز: 154
 

جزء هشتم

ثَمَانِیَةَ أَزوَاجٍ مِنَ الضَّأنِ اثنَینِ وَمِنَ المَعزِ اثنَینِ قُل آلذَّکَرَینِ حَرَّمَ أَمِ الأُنثَیَینِ

أَمَّا اشتَمَلَت عَلَیهِ أَرحَامُ الأُنثَیَینِ نَبِّئُونِی بِعِلمٍ إِن کُنتُم صَادِقِینَ

[از حیوانات حلال گوشت و قابل استفاده شما] هشت نوع را آفرید از گوسفند یک نر و یک ماده ، از بز یک نر و یک ماده ، بگو : آیا خدا ، نر گوسفند و بز ، یا ماده گوسفند و بز را یا آنچه را که رحم آن دو ماده در برگرفته حرام کرده ؟ اگر راستگویید از روی علم و دانش به من خبر دهید . «143»

وَمِنَ الإِبِلِ اثنَینِ وَمِنَ البَقَرِ اثنَینِ قُل آلذَّکَرَینِ حَرَّمَ أَمِ الأُنثَیَینِ أَمَّا اشتَمَلَت عَلَیهِ

أَرحَامُ الأُنثَیَینِ أَم کُنتُم شُهَدَاءَ إِذ وَصَّاکُمُ اللَّهُ بِهَذَا فَمَن أَظلَمُ مِمَّنِ افتَرَی عَلَی

اللَّهِ کَذِبًا لِیُضِلَّ النَّاسَ بِغَیرِ عِلمٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهدِی القَومَ الظَّالِمِینَ

و از شتر یک نر و یک ماده و از گاو یک نر و یک ماده [را آفرید] بگو : آیا خدا نرینه شتر و گاو یا ماده هر دو را یا آنچه را که رحم آن دو ماده دربرگرفته حرام کرده ؟ یا زمانی که خدا شما را به این [حرام ساختگی] سفارش کرد حاضر بودید ، پس ستمکارتر از کسی که به خدا دروغ بندد تا مردم را از روی نادانی گمراه کند ، کیست ؟ ! مسلماً خدا گروه ستمکاران را هدایت نمی‏کند .«144»

قُل لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَی طَاعِمٍ یَطعَمُهُ إِلَّا أَن یَکُونَ مَیتَةً أَو دَمًا

مَسفُوحًا أَو لَحمَ خِنزِیرٍ فَإِنَّهُ رِجسٌ أَو فِسقًا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضطُرَّ غَیرَ بَاغٍ

وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

بگو: در احکامی که به من وحی شده [خوراک] حرامی را بر خورنده‏ای که میل دارد آن را بخورد نمی‏یابم ، مگر آنکه مردار یا خون ریخته شده [از رگ‏های حیوان] یا گوشت خوک باشد که یقیناً همه پلیدند ، یا حیوانی که [هنگام ذبح] بر پایه نافرمانی از دستور خدا نام غیر خدا را بر آن برده‏اند ؛ پس کسی که [برای نجات جانش از خطر] به خوردن آنها ناچار شود در حالی که خواهان لذت نباشد و از حدّ لازم تجاوز نکند [گناهی بر او نیست ؛] یقیناً پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است .«145»

وَعَلَی الَّذِینَ هَادُوا حَرَّمنَا کُلَّ ذِی ظُفُرٍ وَمِنَ البَقَرِ وَالغَنَمِ حَرَّمنَا عَلَیهِم شُحُومَهُمَا إِلَّا

مَا حَمَلَت ظُهُورُهُمَا أَوِ الحَوَایَا أَو مَا اختَلَطَ بِعَظمٍ ذَلِکَ جَزَینَاهُم بِبَغیِهِم وَإِنَّا لَصَادِقُونَ

و هر حیوان ناخن‏دار ، و پیه گاو و گوسفند را بر یهودیان حرام کردیم مگر چربی‏هایی که بر پشت یا روده‏های آنان است یا آنچه آمیخته و مخلوط با استخوان است ؛ این [تحریم] را به سبب ستم کردنشان به آنان کیفر دادیم ، و یقیناً ما راستگوییم .«146»

این مطلب توسط اسماعیل مختاری بررسی شده است. تاریخ تایید: ۹۲/۰۵/۰۱ - ۱۹:۲۴
اشتراک گذاری: تلگرام فیسبوک تویتر
برچسب ها:

1
1


لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.
فراموش کردم
تبلیغات
کاربران آنلاین (0)