احتمالی که در سؤال مطرح شده، احتمال عقلایی نیست، بلکه احتمال به معنای عام است؛ پس جواب دادن به این احتمال، لزومی ندارد.
ممکن است کسی پافشاری کند و بگوید: در مسائلی مانند تعیین نوع حکومت، هر چند احتمال ضعیفی وجود داشته باشد لکن چون محتمل بسیار اهمیت دارد باید به آن ترتیب اثر داد؛
ولی خواهیم گفت: این احتمال در مورد هر نظام و حکومتی وجود دارد. فرض کنید کسی بگوید: اگر در آمریکا انتخابات برگزار شود، مردم نظام دو حزبی کنونی را نمیپذیرند، پس باید رفراندوم برگزار شود. آیا فقط با این احتمال میتوان انتخابات مجدّد برگزار کرد؟ آیا تا کنون در کشوری ـ با هر شکل از حکومت ـ انتخاباتی به صرف احتمال و ادّعا انجام شده است تا نظام جمهوری اسلامی هم چنین کند؟! اگر این ادّعا را بررسی کنیم مستلزم تالی فاسد مهمی است؛
توضیح آنکه: اگر مردم با انتخابات آزاد نمایندهای را برگزینند و پس از گذشت زمان اندکی احتمال داده شود رأی دهندگان از نظر خویش برگشتهاند، باید تقاضای تجدید انتخابات بشود؟!
همین احتمال در مورد انتخابات ریاست جمهوری، اعضای شورای شهر، شهرداران و مسؤولان دیگری که در نظامهای مختلف از طریق انتخابات برگزیده میشوند، نیز مطرح میشود. اگر در انتخابات به صِرف احتمال تغییر نظر و رأی مردم ـ که در هیچ زمانی منتفی نیست ـ انتخابات مجدّد برگزار گردد، کار دولتها و حکومتها فقط برگزاری انتخابات میشود!
آیا چنین امری در دنیا پذیرفته است؟!
نام کتاب : پرسشها و پاسخها نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 37