فراموش کردم
رتبه کلی: 2024


درباره من
ZED--((0__0))--I3AZI (Z---B )    

.:: نقد و بررسی آهنگ " ساعت وایسته " ::.

درج شده در تاریخ ۹۱/۰۹/۲۴ ساعت 20:39 بازدید کل: 711 بازدید امروز: 219
 

همونطور که قول داده بودیم امروز تونستیم نقد و بررسی آهنگ ساعت وایسه رو براتون آماده کنیم!
پیشنهاد میکنم حتما بخونید

کاری از کیا سام سین، اهورا و سینا (NorToN)

 

بنام حق

سلام خدمت همه ی زاخار ها و زاخار دوستان عزیز...خوشحالیم که باز با بررسی یه ترک دیگه از گروه زدبازی در خدمتتون هستیم

خدا رو شکر کم کم داریم مسیرمون رو پیدا میکنیم و تقریبا به اون چیزی که میخوایم داریم میرسیم ولی هنوز به نظر من کمی وقت لازمه تا به اون حدی که در نظرمونه برسیم

با ذکر چند نکته بررسی رو شروع میکنیم

1.ممنون از همه ی دوستان، آشنایان و طرفداران زدبازی که از دو قسمت قبلی حمایت کردند

2.باز هم تشکر مخصوص از مهراد عزیز

3.ما همیشه انتقاد از نوع سازندش رو به تعریف و تمجید ترجیح میدیم...و باز هم مرسی از دوستان منتقد و عزیزانی که از مقاله ی ما در نوشته های خودشون هم استفاده کردن

 

از اونجایی که به نسبت بررسی آلبوم از محتوای کمتری برخورداره نقدمون...سعی کردیم به گذشته ی نه چندان دور زدبازی هم یه فلش بک بزنیم و یه سری انتقاد ریز بکنیم!

 

مقدمه:

از شهریور 86 به بعد و بعد از پخش تابستون کوتاهه سامر هیت به جزئی جدا نشدنی از کار های زدبازی تبدیل شد

در مصاحبه ای که علیرضا در ابتدای سال 89 با یکی از رادیو های آلمان داشت خودش هم اعتراف کرد که فصل تابستون کار های شاد رو میطلبه

سبک این 4 ترکی که تا حالا پخش شده مایع های لاو رو در بر گرفته و هر کدوم شاخ و برگ های خودش رو داشته...

به طور مثال زمین صافه!

یه مثلی هست میگه عروس نمیتونه برقصه میگه زمین کجه...یعنی برای لاپوشونی کردن اشکال خودش کج بودن زمین رو بیان میکنه

و زمین صافه هم از روی اسمش معلومه...منظور یعنی این که زمین در هر صورت صافه و ما میدونیم و به رفتن و دلیل اوردن فکر نکن...

زمین صافه عزیزم...گرد و کوچیک مثل نافت عزیزم...پس نگو دیگه خداحافظ عزیزم...

 

این نکته های بزرگ ولی در ظاهر ریز تو ترک های دیگه هم هست که خوب من یک مثال دیگه هم میزنم

 

ورس جی جی تو ترک کوکولی کو!!؟؟

پس بهم گوش بدین عین ونگوگ

یکمی توجه به این مصراح این نکته رو بیان میکنه که ایشون نقاش بوده...چطور میشه بهش گوش داد!؟

ونگوگ عاشق دختری میشه و برای ابراز عشقش به او...گوشش رو میبره و تو پاکت میفرسته واسه دختره...!حالا دیگه چرا و ایناشو از من نپرسین!

واسه همین الان متوجه منظور علیرضا میشین...پس بهم گوش بدین عین(مثل!)ونگوک...

 

یک نکته که چند وقتی منو آزار میده این هستش که بعد از غیبت سامان...علیرضا و سیاوش در اکثر کار های پخش شده تو ورس ها جایگاه تکراری و ثابتی دارن

به طوری که علیرضا ورس های دو اکثر ترک ها رو اجرا میکنه و سیاوش هم یا اولین ورس میخونه یا اخرین ورس! همچنین سهراب ام جی که اصلا ورس دو اجرا نکرده!

نموداری رو دوست عزیزم سینا تهیه کرده که خودتون میبینین

این نمودار ترتیب اجرای ورس هارو از آهنگ شهر تاریک به بعد (بجز "چونکه دیوونتم"، "ایرونیه ال ای" و "تلفات جنگ") نشون میده:

و میرسیم به ساعت وایسه...

 

بررسی کلی آهنگ ساعت وایسه:

آهنگ ساعت وایسه به عنوان اولین سینگل بعد از آلبوم موفق زاخارنامه در شرایط ویژه ای قرار داشت که باعث شد توقع ازین آهنگ بالا بره جوری که خیلیا منتظر تکرار تابستون کوتاهه بودن! اما حضور کمرنگ مهراد هیدن و نبود سهراب ام جی آب سردی بود بر همه بازارگرمی های طرفدارا!

این آهنگ علارغم اینکه آهنگ خوبی هم بود ولی نتونست همه طرفدارو راضی کنه ... طرفدارایی که زدبازی براشون کافیه و فیت دادن رو برا زدبازی نمیپسندن!

در زیر نمودار ارزشیابی آهنگ ساعت وایسه از نظر مردم که از پیج سایت www.zedbazi.net نظرسنجی شده رو آماده کردیم که نشون میده بیشتر مردم از آهنگ کاملا راضی بودن!

ما درین نقد و بررسی هم آمار دانلود آهنگ ساعت وایسه رو از سایت های معتبر گرفتیم که مربوط به 19 مرداد می باشد:

Zedbazi.net: 2,700 | RadioJavan.com: 202,876| Rapfa.com: 87,579 | Bia2Rap.com: 53,412 | 20Rap.com: 14,560|

Tehranmusic.com: 36,779 | rapsong.ir: 29,544 | Paroos.com: 19,000| 98music.com: 109,987 |

Rap3da.com: 66,781| Bia2sound.com: 10,807 | Fazmide.com 5,562 | tak3da.com 37,374 | irhits.com: 18,969| wikiseda.com: 16,830

طبق این بررسی در چندتا سایت بالا، آهنگ "ساعت وایسه" بیش از  712000 دانلود داشته که نشون میده استقبال خوبی ازین آهنگ شده!

 

بررسی آهنگسازی:

همکاری ی یک دی جی با علیرضا نوید یک بیت نسبتا متفاوت رو میداد...از اونجایی که 3 ترک قبلی تقریبا فاقد نوآوری در سطح موزیک بودن

خوب ساعت وایسه رو میشه به عنوان یک نوآوری و تغییر در رپ فارسی بهش نگاه کرد. بحث جهانی شدن رپ فارسی هست. بحث اینه که با بالاتر رفتن سطح رپ فارسی و آشنایی رپرهای ایرانی با آهنگسازان خارج از اون حس قدیمی و کلیشه ای رپ فارسی چه تاثیری میتونه داشته باشه. این نقش رو در تغییر آهنگ های حسین ابلیس دیده بودیم. همون موقعی که حسین با آهنگسازان ارمنی کار میکرد. اما بدون شک بیشترین نقش رو تو این آهنگ Dj AFX داشته. Dj ای که قبلا با انتشار کارایی از خود زدبازی تا سامی بیگی و حتی محسن یگانه طرفدارای خودش رو پیدا کرده بود.

 

اما بررسی کار از لحاظ آهنگ سازی کار راحتی هست. تم آهنگ ساعت وایسه برای من قابل پیشبینی بود. این کار در ادامه ی آهنگ نباید وایسیم هست. همون تم موزیکی که در نقد گفته بودیم. اما اینبار کاملا خودش رو نشون میده. فاز Trance-Hop و اندکی Pop Rap کار که کاملا مشهود هست. مانند کارهای خوانندگانی چون: Pitbull و Sasha Lopez و Flo Rida و غیره. اما کار از لحاظ آهنگسازی میشه گفت که چند بخشی و چند Layer ای هست. یه بخش اصلی که Body رو تشکیل میده و دیگر قسمت ها Effect ها هستند که تغییر میکنند. در برخی جاها هم ضربات Base آهنگ به Clap تغییر میکنند که دوستان آهنگساز میدونن که این تغییر از حقه های آهنگسازی در فضاسازی برای کارهای مخصوص رپ هست. اما بحث Effect ها در این آهنگ هم در قسمت خودش جالب هست. این سری تشکیل شده از نت های متفاوت Keyboard و گیتار. کلا از لحاظ آهنگسازی نمیشود خرده ای بکار گرفت و همانطور که گفته شد از نوآوری های خوش طعم رپ فارس هست. اعضای زدبازی در آهنگ نباید وایسیم نشان دادند که میتونن بر روی این سبک آهنگها رپ کنن. اما سرعت این آهنگ کمی تند تر بود و همین سرعت در بعضی از جاهای ترک مشکل ساز شد. همونطور که گفته شد شما اگر به تکست های خوانندگان خارجی این سبک برای مثال Pitbull یا Flo Rida دقت کنین شاهد جملات کوتاه هستید. همین مسئله هم دست اعضای گروه را یسته است. برای مثال در ورس آخر که مربوط به جی جی هست که روی کلمه زندگی یک سکته ی چند لحظه ای رو ایجاد کرد.

 

بررسی جزئی آهنگ:

نقاط مثبت و منفی ترک:

مثبت:

نو اوری در موزیک

اجرای فوق العاده ی نسیم

شروع و پایان خوب ورس ها

 

منفی:

عدم حضور سهراب

کمرنگ بودن مهراد

و این نکته که این ترک از اون دسته از ترک هایی هست که زود به دست فراموشی سپرده میشه...

 

خیلی از دوستان از بهزاد ایراد گرفته بودن و حتی دیگه در بعضی از قسمت ها بهزاد رو با لولا مقایسه میکردن!

که من کاملا مخالفم با این نظرات

خوب ببینین بهزاد نسبت به ترک نکنی باور از همه لحاظ پیشرفت داشته و ما پلی بک های فوق العاده ای رو میبینیم ازش

و به نوعی میشه گفت طرفداران نبود مهراد رو به طور کلی ورس نخوندن مهراد رو گردن بهزاد میندازن

ببینین فیت دادن به نظر من یک حرکت مهم تو کار هر گروه یا هر رپر به حساب میاد

به طوری که با فیت دادن با شخصی دیگه میشه به نوعی رقابت رو دید و حتی معیاری برای سنجش هم به وجود اورد

زدبازی با فیت های متعدد به این نتیجه رسیده...

ولی برای مثال من به طور سر بسته!!! مثالی رو میزنم

یه عزیزی هم با مهراد و هم با بهرام فیت داده که جدا از نظر شخصی میبینیم که تو اکثر نظر سنجی ها هم نظر به این هست که خراب کرده

و خوب این ضعف این رپر رو برای فیت دادن نشون میده

 

اجرا های بچه های گروه تو این ترک کمی بالا پایین داشت

به طوری که در هر سه ورس، ما با شروعی خیلی خوب مواجه میشیم...ولی در ادامه کمی روند نزولی میگیره ورس ها به خودش ولی در انتها باز میبینیم که خیلی خوب تموم کردن بچه ها ورس هاشون رو

 

اجرای بهزاد لیتو:

یه نوع لشخون خاصه به نظر من بهزاد!

ما برک های واقعا خوبی رو میبینیم از بهزاد که همراه با پلی بکی خوب نشون از پیشرفت بهزاد در همین مدت کم میده

در قسمت های پایانی ورس بهزاد "بریم ما یه جا دور/ آره دیدی ده جاوو /..." که اجرا فست میشه بین مصراع ها صدای نفس گرفتن بهزاد کمی به استایل ضربه میزنه که این فقط با هدفون های قوی بخوبی درک میشه!

نکته ای که بهزاد رو از بقیه کمی عقب میزاره تکست هستش که بهزاد هنوز به طور کامل قلمش نمیچرخه و باید رو این نکته بیشتر کار کنه

 

اجرای سیاوش سیجل:

من همیشه موافق صد درصد ورس های سیجل تو ترک های حسی بودم و هستم

چون به نظر من صدای خاص سیجل ادمو جذب میکنه و میبره تو خودش!! اما متاسفانه سیاوش استایل متفاوت و جالبی نداشت درین آهنگ و تفاوت قابل توجهی در اجرا نسبت به کارهای گذشته ندیدیم

یه انتقاد که همیشه به سیاوش میشد این بود که باید استایلشو عوض کنه که ما در آلبوم زاخارنامه شاهد تغییر استایل بودیم ... کلا کار همه اعضا در آلبوم زاخارنامه تحسین برانگیز بود... اما درین آهنگ شاهد استایل متفاوتی از سیاوش نبودیم

به نسبت کار های گذشته حس میشه که سیاوش کمتر برای تکست وقت گذاشته... اما بازم مثه همیشه تیکه های بیادماندنی و خاصی بجا گذاشت

 

اجرای علیرضا جی جی:

شروعی واقعا خوب رو از علیرضا میبینیم... و تغییر استایل های زیادی رو میبینیم

ورس علیرضا بعد از قسمت بریج آهنگ هست و با شروع ورس علیرضا، بیت هم شلوغ تر میشه، به علاوه اینکه علیرضا هم بسیار با انرژی شروع میکنه و زیبایی دوچندانی در آهنگ رقم میخوره!

ایهام زیبای علیرضا ..."نیش نداره ولی بالاخره عقربه مارو میزنه"

 

به طور واضح من میگم که منتظر علیرضای طوفانی باشین ... تو آلبوم زاخارنامه هم علریضا واقعا خوب کار کرد و همونطور که خودشم تو آهنگ مرسی کلی گفت بعده چندسال کاملا جا افتاده! چون علیرضا سبک جدیدی رو تو موزیک ایران کلید زده بود و الان میتونیم بگیم تو این کار صاحب سبک شده!

علیرضای الان مارو یاد مهراد 85 میندازه و این نکته که استایل های مختلف رو داره تست میکنه...و به نظر من الان بیشترین پنانسیل رو داره

 

اجرای نسیم:

به نظر من هیچ حرفی راجع به اجرای نسیم نباید زد...جر اینکه بگیم عالی بود بدون هیچ بند و تبصره ای...

فقط تو بریج میتونست این عالی بودن رو نگه داره که متاسفانه نشد

 

اجرای مهراد هیدن:

مثل این که با گذر زمان علاقه ی مهراد به شرکت کردن در کار های سامر هیت کمتر و کمتر میشه

و پارسال هم همین مورد رو ما دیدیم

و میبینیم که مهراد به شرکت کردن در کوروس و بریج قانع شده

همیشه هم خوانی مهراد و نسیم رو من پسندیدم...حالا چه در زمانی که مهراد نقش اصلی رو داشته و نسیم هم کامل کرده...و چه بر عکس

و در این ترک هم مهراد مثل همیشه بود...

 

 

سخن پایانی

یک عذر خواهی ما بدهکاریم به دوستان به علت تاخیر و صد البته کمی کوتاه بودن این مقاله

باور کنین نکته ی آنچنانی نبود که ما اشاره کنیم و ما سعی کردیم که با فلش بک زدن به گذشته کمی پر تر کنیم بررسی رو

و ذکر این نکته که همه ی بچه های گروه ما در این بررسی شرکت نداشتن و ما حداکثر توانمون رو گذاشتیم واسه ترک های سینگل اینده ی بچه ها...

مرسی که تا اینجا مارو همراهی کردین...امیدواریم مطالب مورد پسند شما واقع شده باشه

----------------------------

کسایی که مایلن این نقد و بررسی رو کپی برداری کنن از نظر ما آزادن به هر صورتی که میخوان در وبلاگ یا وبسایت یا سایر رسانه ها قرار بدن و ما هیچ چشمداشتی برا قرار گرفتن اسممون نداریم! خوشحال میشیم این نقد و بررسی رو Share کنید...

 

تیم نقد و بررسی:

کیا سام سین: مقدمه - بررسی جزئی آهنگ – بررسی اجرا –  سخن پایانی

اهورا: بررسی آهنگسازی و سازهای بکار رفته در آهنگ

صالح: طراح کاور نقد و بررسی

سینا: ویرایش نهایی - آماده سازی نمودارها– بررسی کلی آهنگ – بررسی اجرا

 

</p

تاریخ آخرین ویرایش مطلب: تاریخ آخرین ویرایش: ۹۱/۰۹/۲۵ - ۲۰:۴۸
اشتراک گذاری: تلگرام فیسبوک تویتر
برچسب ها:



لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.
فراموش کردم
تبلیغات
کاربران آنلاین (0)