--«((بخشی از فضائل حضرت علی(علیه السلام) ))»--
ازدواج آسمانی
ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(ع) به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم(ص) بر آن مباهات می کرد. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی، و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.
--«((اشراف مدينه از اعاظم و قبايل و بزرگان قريش و عمر و ابوبکر، حضرت زهراء(عليها السلام) را خواستگارى کردند، ولى پيامبر(صلى الله عليه وآله) ردّ نمود، حتى از ثروتمندان نيز خواستگارى کردند، ولى حضرت قبول نفرمود و منتظر امر الهى بود. رسول خدا فاطمه را برای علی (علیه السلام) نگاه داشته بود و مایل بود از جانب او پیشنهاد شود. پیامبر از جانب خدا مأمور بود كه نور را با نور به ازدواج در آورد.))»--مدیر بخش(حوادث الايام، صفحه 272)
خطبۀ خلافت
خلافت (ظاهری) حضرت علی(ع) با ایراد اولین خطبه در مسجد مدینه پس از بیست و پنج سال سکوت آغاز شد.
--«((پیامبر اکرم ( صلی ا... علیه و آله و سلم ): عَلیٌّ خَلیفَتی فیکُم فَاسمَعُوا له و اَطیعُوا.
بعد از 25 سال از رحلت پیغمبر (ص) سرانجام مردم با نگرشی روشن، از هر سو برای بیعت به جانب اسوة حق و عدالت، حضرت علی (علیه السلام) شتافتند و با اجتماع شورانگیز و بی نظیر، در مسجد مدینه شاهد خطبة خلافت آن حضرت بودند، که چنین آغاز فرمود: « ذِمَّتی بِما اَقُولُ رَهینَةٌ وَ اَنَا به زَعیمٌ... » این خطبه معجزه آسا، به گفته ادیب توانا و عالم ربانی سید رضی (ره) در مرتبه ای از بالندگی و فن سخنوری است که زبانها از وصف آن عاجز و هیچ کس به عمق آن، دست یازی ندارد.))»--
بخشش انگشتر
حضرت علی(ع) در رکوع نماز انگشتر خویش را به سائل عطا فرمودند و جبرئیل این پیام را آورد: ای محمد! بخوان: سرپرست شما فقط خدا و رسول اوست و کسانیکه با ایمان به خدا نماز به پا داشته و در حال رکوع صدقه دادند. (مائده: 55)
--«((سوال:چرا وقتى که هنگام نماز تیر از پاى حضرت على (علیهالسّلام) مىکشیدند متوجه نشدند ولى وقتى که فقیر هنگام نماز درخواست کمک کرد انگشتر مبارکشان را به فقیر بخشیدند؟
جواب:اولیاى خدا داراى مقامات مختلفى و حالات گوناگونى هستند. در حال فناء از همه چیز حتّى بدن خود غافلند و در حال بقاء بعدالفناء تمام آثار کثرت را ادراک مىکنند امیرمؤمنان (علیهالسّلام) هنگام تیر بیرون کشیدن در حال اوّل و هنگام اعطاء انگشتر در حال دوم بودهاند. (آیت الله جوادی آملی) ))»--
حدیث بساط
رویداد سیر فضائی حضرت علی(ع) همچون سلیمان پیغمبر در بساط با جمعی از مدینه تا غار اصحاب کهف از فضائلی است که داستان شگفت انگیز آن در کتب فریقین آمده است.
--«((شرح حدیث بساط یا حدیث غمامه (سحابه)-این کتاب که به خامه قاضی سعید قمی ـ از علمای قرن دوازدهم ـ نوشته شده, توضیحی است درباره حدیث بساط .حدیث بساط, پرسشی است از امام علی (ع) درباره ملک مطلق سلیمان و این که, او نیز نصیبی از این ملک برده یا نه .در این کتاب پس از شرح حدیث بساط به تفصیل ا زمعجزات و کرامات مختلف امام علی (ع) مانند خسف الارض, حرکت سحاب, طی زمان و مکان سخن میرود .پیش از مباحث اصلی کتاب, خلاصهای از زندگی و تالیفات قاضی سعید قمی, نیز 'خطبه البیان 'امام علی (ع) درج شده است.))»--
عقد اخوّت
پیمان برادری رسول اکرم(ص) با امیر مؤمنان را مورّخین چنین آورده اند: با نزول آیۀ اخوّت(حجرات: 10) پیامبر عدّه ای از اصحاب را بنا بر درجۀ ایشان با یکدیگر برادر خواند و حضرت علی(ع) را برای خود نگه داشت و دست او را بلند نموده و فرمود: «هذا اخی فی الدنیا و الآخره.» این برادر من در دنیا و آخرت است.
--«((سال اول هجری قمری ایجاد عقد اخوت میان مسلمانان از سوی پیامبر(ص). اسلام به عنوان یك دین حیات بخش و نشاط آفرین در جامعه انسانی، همیشه مسلمانان را به وحدت و محبت و بالاتر از آن، به اخوت و برادری دعوت و همگان را به صلح و همزیستی مسالمت آمیز فراخوانده است. در آیه ای از قرآن كریم آمده است: انّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَهٌ فَأصْلِحُوا بَیْنَ اَخَوَیْكُمْ؛ مؤمنان، برادر یكدیگرند و میان دو برادر دینی، صلح و آشتی برقرار كنید.
پیامبراكرم(ص) از آغاز دعوت، به مسئله اخوت دینی عنایت ویژه ای داشت و آن را نهادی مهم در از میان بردن كفر و شرك و ایجاد جامعه اسلامی می دانست. به همین جهت پس از هجرت به مدینه منوره، در روز دوازدهم ماه مبارك رمضان سال اول قمری به امر پروردگار متعال، میان هر دو نفر از مهاجر و انصار را پیمان برادری بست و آن دو را برادران دینی یكدیگر نمود.))»-- (سوره حجرات(49)، آیه 10 - رمضان در تاریخ (لطف الله صافی گلپایگانی)، ص 92)
آیۀ مباهله
جریان مباهله با نصارای نجران رخدادی عظیم در تاریخ اسلام است. قرآن کریم در این باره می فرماید: «بیائید تا بخوانیم فرزندان و زنان و نفسهایمان را با یکدیگر»(آل عمران: 59) همراهی علی(ع) با پیامبر(ص) در این مباهله نهایت فضل و رتبۀ ایشان را می رساند. زیرا خداوند او را نفس و جان پیغمبر معرفی می کند.
--«((سؤال: آيا با توجه به آيه مباهله مى توان اثبات نمود كه امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) دو فرزند رسول خدا(صلى الله عليه وآله) هستند؟
جواب: خداوند متعال مى فرمايد: (فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ)(1)[ بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت مى كنيم، شما هم فرزندان خود را; ما زنان خويش را دعوت مى نماييم، شما هم زنان خود را»] ؟!
اين آيه به صراحت مى گويد : امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) دو فرزند پيامبر اقدس(صلى الله عليه وآله) هستند .
رازى در تفسير خود(2) مى نويسد :
آيه مباهله دلالت مى كند بر اينكه حسن و حسين دو فرزند رسول خدا(صلى الله عليه وآله) هستند; زيرا آن حضرت وعده داد ، فرزندانش را [براى مباهله] بخواند، و حسن و حسين را آورد، پس اين دو فرزندان او هستند. و يكى از مواردى كه اين مطلب [نوه دخترى فرزند انسان محسوب مى شود] را تأكيد مى كند سخن خداوند در سوره أنعام است: (وَمِن ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمانَ) تا آنجا كه خداوند مى فرمايد: (وَيَحْيَى وَعِيسَى) ; زيرا معلوم است كه نسبت عيسى به ابراهيم بهوسيله مادر است; پس ثابت شد كه گاهى نوه دخترى، فرزند ناميده مى شود; والله اعلم.))»--
1 ـ آل عمران : 61 .
2 ـ التفسير الكبير 2 : 488 [8/81] ; و نيز مراجعه شود: الجامع لأحكام القرآن ، قرطبى 4 : 104 ; و 7 : 31 [4/67 ; و 7/22 ـ 23] .
3 ـ أنعام : 84 و 85 .
نزول آیۀ هل اتی
حضرت علی(ع) با سه روز روزه گرفتنف غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشید و با آب افطار نمود، و به افتخار این ایثار، جبرئیل با ابلاغ تهنیت بر چنین اهل بیتی سورۀ هل اتی (انسان) را در شأن آن حضرت بر پیامبر نازل کرد.
--«((علی علیه السلام نماز مغرب را با پیامبر خدا گزارد و به منزل آمد. سفره را گستردند و هر پنج نفر سر سفره نشستند. هنگامی که امیرالمومنین اولین تکه را کند، ناگاه مسکینی در خانه را زد و گفت:
السلام علیکم یا اهل بیت محمد. من مسلمان مسکینی هستم. از آنچه میخورید به من بخورانید. خداوند از نعمتهای بهشت به شما بدهد!» همه اهل خانه هر پنج قرص نان را به مسکین دادند، شب را گرسنه خوابیدند و چیزی جز آب نخوردند.
فردای آن روز را نیز روزه گرفتند. فاطمه سلام الله علیها یک سوم دیگر از پشم را ریسید و یک صاع دیگر از جو را آرد کرد و پنج قرص نان پخت. بعد از نماز مغرب، همین که سر سفره نشستند، یتیمی به در خانه آمد و گفت:
السلام علیکم اهل بیت محمد. من یتیمی مسلمان هستم. از آنچه میخورید به من نیز بدهید. خداوند شما را از نعمت های بهشتی اطعام کند.همه اهل خانه، آن شب را نیز گرسنه سپری کردند و چیزی جز آب نخوردند. ))»--
بحارالانوار، ج 35، ص 237، حدیث 1 و ص 241، حدیث 2 - امالی صدوق، ص 155 و مناقب، ج 2، ص 124.
منبع :
آیات الولایه- خصال شیخ صدوق-امالی شیخ صدوق- عیون اخبارالرضا
حوادث الايام، صفحه 272
شرح حدیث بساط یا حدیث غمامه (سحابه)
سوره حجرات(49)، آیه 10 - رمضان در تاریخ (لطف الله صافی گلپایگانی)، ص 92
آل عمران : 61 .
التفسير الكبير 2 : 488 [8/81] ; و نيز مراجعه شود: الجامع لأحكام القرآن ، قرطبى 4 : 104 ; و 7 : 31 [4/67 ; و 7/22 ـ 23] .
أنعام : 84 و 85 .
بحارالانوار، ج 35، ص 237، حدیث 1 و ص 241، حدیث 2 - امالی صدوق، ص 155 و مناقب، ج 2، ص 124.
منبع اینترنتی: http://ompc-velayat.blogfa.com/page/ali_vijegi.aspx
منبع مرتبط : http://ya30n.com/post-306.aspx