ترکان به دلیل گستردگی سرزمین ها و تاریخ دراز و غیرت ها و دلاوری ها ، صاحب ادبیات حماسه ای بسیار غنی هستند ؛ بطوری که به جرات می توان ادبیات حماسی ترکی را غنی ترین نوع ادبیات جهان دانست.حماسه عظیم ماناس برای اثبات این ادعا کافیست.
مجسمه ماناس در قرقیزستان
به غیر از حماسه های اقوام پروترک (مثل حماسه گیل گمیش سومری و حماسه گرگ خاکستری ترکان اتروسک) قدیمی ترین نمونه های باقی مانده از حماسه های ترکی مربوط به حماسه های ترکان سکایی می باشد.حماسه های شو şu destani و حماسه آلپ ار تونقا از حماسه های سکائیان می باشد.
مجسمه گیل گمیش سومری
مجسمه گرگ اتروسکی
حماسه شو مربوط به مقاومت پادشاه سکاییان در مقابل هجوم اسکندر می باشد و حماسه آلپ ار تونقا همان حماسه افراسیاب مطرح شده در شاهنامه فردوسی به عنوان شاه کوشانی فرمانروای توران است.
آلپ ار تونقا
سرودن اولین نمونه اشعار حماسی ترکی در زمان هونهای ترک بوده است و بدین ترتیب باید پذیرفت که ترکها حدود پانزده ـ شانزده سده صاحب نوعی شعر حماسی بوده اند و گواه آن گزارش پریسکوس، ملازم سفیر روم شرقی در روزگار آتیلاست. به گفته او، در ضیافتی دو تن غیررومی مدایح اغراق آمیزی در ستایش پیروزیها و جنگاوریهای آتیلا خوانده و او را تمجید کرده بودند (رجوع کنید به مولروس، ج 4، گ 92پ).
مجسمه ی آتیلای کبیر در ترکیه
پادشاه مقتدر سلسله ترک هون
مته خان بنیانگذار سلسله هون
روایت شفاهی حماسه، یعنی نقالی آن، در گویشهای ترکی دامنهای گسترده دارد؛ از روایات قبایل نواحی آلتایی (شیفنر، راتلف، اولاگاشف) تا روایت حماسه کامل از زبان نقالان نام آوری چون ساغمبای و سایاقبای (راویان ماناس/ مَناس، حماسه قرقیزی) و یولداش ـ اوغلی (راوی آلپامش، حماسه ازبکی).
سیر تکامل حماسه در آسیای میانه، از شرح پهلوانیهای دلاوران شَمَنی ــکه بر بال عقابها سوار میشدندــ آغاز میشود و به پهلوانانی میرسد که از آن سوی استپها بر فرمانروایان مقتدر میتاختند، و به این ترتیب رام کردن مرکبی بادپا به نام اسب، که آرزوی بزرگشان بود، به حقیقت میپیوست.
در دیوان لغات الترک محمود کاشغری ]متوفی اواخر قرن پنجم[، بخشی از شعر حماسی ترکی آورده شده که از نوع سوکواره بر پهلوانان یا مدیحه یا خودستایی است و در قالب وزنی a+a، (قافیه) a+x، b+b، b+x ]یعنی ابیات هشت هجایی[ سروده شده است و این شعر به پژوهشگران، از جمله بروکلمان، امکان داده است که ابیات از هم گسیخته در دیوان لغاتالترک را بازپردازی کنند.
حماسه ماناس، گرچه متعلق به ترکی قرقیزی است، اما برخی شخصیتهای آن، از جمله خود ماناس، در حماسه های سایر اقوام ترکان نیز پدیدار میشوند؛ همانند آلپامش، اِدیگه باتِرِ (بهادُر)، قوبلاندی باتر، و شورا باتر. برای نمونه، در میان ازبکان دهگونه (روایت) از آلپامش وجود دارد، در میان قزاقها دوگونه، در میان قره قالپاقها یک گونه، که شمار ابیاتشان از 500 ،2 تا چهارده هزار متغیر است. داستان ماناس در نواحی آلتایی به صورت آلپ ماناش و در کتاب دده قورقوت به صورت قصه بسیار لطیف «بامسی بیرک» دیده میشود.(نکته جالب این است که افرادی از روی نادانی حماسه کهن دده قورقود را کتابی ساختگی و جعلی میخوانند)
مجسمه دده قورقود در ترکمنستان
مجسمه دده قورقود در آذربایجان
ماناس گرچه فقط به یک دوره و دودمان تعلق دارد، در عین حال، اکثر حماسه های قرقیزی را که زمانی مستقل بوده اند در خود جای داده است، از آن جمله اند: ار کوکچو، ار توشتوک و بسیاری از قصه های عامیانه غیرمکتوب قرقیزی. تنها داستانهای حماسی درجه دو، همانند جانش و بایش (با پیوند نزدیک به قصه ترکمنی ـ ازبکی یوسف و احمد)، قورمانبک، سارینجی، ارتابیلدی از تأثیر ماناس در امان مانده اند.
یاتاغان شمشیر افسانه ای ترکان
راویان ماناس یا ماناسچیها مجاز بودند و حتی تشویق میشدند که بر شمار ابیات این منظومه بیفزایند و تکملههایی برای آن فراهم کنند، مثلا راویانی از نسل دوم (مانند سمتی) و سوم (مانند سیتک). نقالان ماناس را با 000 ،250 بیت معرفی کردهاند، و ساغمبای (متوفی 1319ش) هم با آنان هم داستان است. در حالیکه سایاقبای که متأخرتر بوده (تولد ح 1312)، ماناس را با چهارصدهزار بیت عرضه کرده است. تحقیقات میدانی برای گردآوری این اثر آسان نبود. راتلف، در اواخر قرن سیزدهم/ نیمه دوم نوزدهم فقط حدود 500 ،12 بیت از ماناس را از زبان راویان گرد آورده است.
برای نقل و روایات ماناس دو مکتب اصلی وجود داشت : تیین شان از آنِ ساغمبای و ایسیقکول از آنِ سایاقبای. موضوع ماناس، تولد سحرآمیز قهرمان، کودکی شگفتی آور وی، و کوشش او در یگانه کردن قبایل قرقیز پس از پیروزی بر خویشاوندان ذکور مدعی فرمانروایی و دشمنانش است. همچنین، شرح لشکرکشیهای او بهویژه بزرگترین لشکرکشیاش به دیار چین، بازگشت فاجعه بار او از این سفر که به مرگ او میانجامد، زنده شدن او و غیره. یکی از چهره های درخشان حماسه ماناس، برادرِ شیری او، الممبت، چینیِ اسلام آوردهای است که ماناس در لشکرکشی بزرگ به او اختیارات بسیار میدهد و حسادت قرقیزها را برمیانگیزد.
ماناس در جنگهای خود از یاری چهارپایان سحرآمیز بهرهمند میشود، و این برپایه اعتقادات شمنی است. در این جنگها، چهل جنگاور، که قرقچورو خوانده میشوند، وی را همراهی میکنند. راتلف و اغلب نقالان ماناس در قرن چهاردهم/ بیستم برای بیشتر این چهل تن نامهای یکسانی ذکر کرده اند.
حماسه های مهم قزاقها/کازاخها عبارت اند از: آلپامش باتر، ادیگه باتر، ار کوکچا، ار ساین، ار تارغین، قَمبَر باتر، قوبلاندی باتر، شورا باتر، قیز ژیبک، قوزی کورپوش، و بایان سولو (که رومئو و ژولیت ترکی بهشمار میآید). آیمان شولپان و اوراق باتر نیز محصول روزگاریاند که نفوذ روسها در آسیای میانه گسترش یافته بود.
اوغوز خاقان(اوغوز خان) پدر افسانه ای ترکان
مجسمه اوغوزخاقان در ترکمنستان
ازبکان، علاوه بر منظومه آلپامش (رجوع کنید به سطور گذشته)، منظومه حماسی عاشقانه یوسف و احمد را دارند که در آن با ترکمنان خوارزم شریکاند (بین ترکمنان با عنوان بوز اوغلان، یعنی جوان خاکستری شهرت دارد)، و نیز حماسه داستان شیبکخان و منظومه های عاشقانه گون توغمِش، شیرین و شکر، و غیره.
افسانه ارگنه قون(نوروز)
مراسم ارگنه قون توسط بانوان قزاقی
برجسته ترین حماسه قره قالپاقها قرق قیز (چهل دختران) است. این داستان هرچند متأثر از ادبیات جدید است، اما قهرمان اصلی آن، گولایم، نماینده زنان جنگاور آسیای میانه کهن است. اَلّایار ]اللّهیار؟[، فرماندهِ دژِ سرکوپ قره قالپاقها، ناحیه میوئِلی (میوه زار) را به دختر میبخشد و او آنجا را آباد و پررونق میکند. پدر گولایم در جنگ با خان قلموق کشته میشود و دختر به یاری محبوبش، ارسلان، پهلوان خوارزمی، انتقام پدر را می گیرد.
حماسه کورشاد - شاهزاده گؤک تورک
قهرمان ترکان در جنگ با چینیان برای نجات ترکان اسیر در چنگ چینیان
حماسه کوراوغلی (دلاوری به نام روشن) در ]جمهوری[ آذربایجان، یعنی پهلوانی که پدری نابینا داشت، آوازهای گسترده دارد. قزاقها و ازبکها از داستان کوراوغلی با عنوان «چهل داستان از گوراوغلی» یاد میکنند که رنگ و بوی حماسی ندارد.
حماسه کوراوغلو
مجسمه کوراوغلو در ترکمنستان
در حماسه های قزاق و از آن طریق در حماسههای قرقیزی، وجهه قهرمانیِ نوغای، همانند آخاییان یونان در آثار هومر شاخص است. به طوری که ماناس نیز از نسل ساری نوغای است که بیگمان با نوغای تاریخی (متوفی 698/1299) که بر تاتارهای اردوی زرین فرمان میراند، پیوند دارد.
حماسه اورال باتیر ترکان باشقیر
اورال خوانان
حماسه ی آی آتام
منابع:
C. Brockelmann, Altturkestanische Volkspoesie I, in Hirth Anniversary Volume, London 1923; iff; Manas. Kirgizskiy epos, "Velikiy Pokhod" tr. S. Lipkin, L. Pen"kovskiy, and M. Tarlovskiy, ed., U. Dzakishev, et al., Moscow 1946; C. Mullerus, Fragm. hist. Graec. IV. 1885; W. Radloff, Proben der Volkslitteratur der turkischen Stamme Sud-Siberiens, etc., St. Petersburg; A. Schiefner, Heldensagen der minussinschen Tataren. Rhythmisch bearbeitet, St. Petersburg 1859; N. U. Ulagashev, Altay Bucay. Oirotskiy narodniy epos. Novosibirsk 1941.
برای صورت کامل منابع رجوع کنید به
EI2, s.v. "Hamasa. IV: Central Asia".
/ آ. ت. هاتو، تلخیص از د. اسلام /
چندی از الهه های میتولوژی ترکان باستان
TƏBRZ - Çizgi və miniyator astanası və beşiki
TEBRZ-çizgi ve hüner başkenti
تبریز مهد نقاشی و نگارگری
تبریز مرکز مینیاتور ایران
نگارگری ترکان در جهان
ترکان بدلیل وسعت جغرافیای حکومتی و تاریخ چند هزار ساله دارای آثار فراوانی در جهان هستند.بدون در نظر گرفتن اقوام پروترک و پروتوترک(اجداد ترکان) می توان محدوده ی فرهنگی ترکان را از قلب چین تا اروپا و از سیبری تا دل هندوستان در نظر گرفت.همسایگی ترکان با اقوام مختلف مثل چینی ها ، هندی ها ، روس ها ، یونانیان ، فارس ها ، اعراب و ... باعث ایجاد یک غول فرهنگی غنی در بین ترکان شده است و ترکان را به عنوان یک مبادله گر فرهنگی بین اقوام مختلف مطرح کرده است.
Mughal_Empire painting
نقاشی های ترکان گورکانی(بابوریان) در هندوستان
نگارگری هندوستان برگرفته از هنر ترکان
نگاره ای باستانی از ترکان
در این میان نگارگری ، نقاشی و مینیاتور نقش برجسته ای دارد.از آثار نقاشی ترکان می توان به نگارگری های اویغور ها(قاراخانیان) در چین ، بابوریان(گورکانیان) در هندوستان ، نگارگری های عثمانی و سلجوقی در اروپا و نگارگری های سلجوقیان ، تیموریان ، صفویان و... در ایران اشاره کرد.
شهر نقاشی های ترکان باستان tun_huang
شهر باستانی ترکان با نگاره های زیبا idikut
نقاشی های Khara khota
نقاشی های شهر باستانی خاراخوتا (قارا خوتا) با تاریخ چند هزار ساله
نقاشی های bezeklik
شهر بزکلیک ترکستان شرقی
نقاشی های تورپان turpan
نقوشی از ترکان باستان در اروپا
نقشی از ترکان اتروسک در ایتالیا
نقشه ی امپراطوری ترکان در کتاب دیوان الغات ترک
نگارگری و مینیاتور ایران و آذربایجان و ترکان
نگارگری و نقاشی در ایران معمولا با ترکان و سلسله های ترک زبان شناخته می شود.با جرات می توان گفت تمامی مکاتب نگارگری ایران برگرفته از ترکان می باشد.
در آذربایجان از تمدن های باستانی (ماننا ، اورارتو ، ایشغوز و...) آثار هنری فراوانی بدست آمده است.مثل جام سولدوز و آجر های قالایچی
آجرهای نقاشی شده قالایچی شاهین دژ
(نکته جالب اینجاست که این آجرها در منطقه ای با اسم ترکی قالایچی که مرتب با این رنگکاریها می باشد کشف شده اند)
آثار هنری شهر مراغه مربوط به دوران ایلخانی
مینیاتور دده قورقود
برای اولین بار در تاریخ ایران مصور سازی کتب به شکل کارگاهی و در مجموعهای به نام ربع رشیدی تبریز که به همت خواجه رشد الدین فضل الله بنا شده بود به انجام میرسید. در مکاتب نقاشی ایران تبریز نقش برجسته ای دارد.مکتب های نقاشی ایران عبارتند از
1-مکتب سلجوقی
این مکتب را ترکان سلجوقی پدید آورده اند و در بین ایران و ترکیه و کشورهای منطقه مشترک است.
نقاشی های امپراطوری عثمانی
2-مکتب تبریز اول
این مکتب در سلسله های ایلخانان، جلایریان، قراقوینلو و آققوینلو و صفویان بوجود آمده است.وجه اشتراک این سلسله ها ترک بودن آنها و یکسان بودن پایتختشان در تبریز است.
3-مکتب جلایری یا تبریز-بغداد
این مکتب نیز مانند دیگر مکاتب با دخالت مستقیم ترکان و تبریز پدیدار گشته است.
4-مکتب هرات
این مکتب توسط ترکان تیموری در هرات پدید آمده است.هرات یکی از پایتخت های ترکان تیموری بوده است.نکته جالب این است که برخی از شاهان تیموری متولد آذربایجان هستند.مثل الغ بیگ (اولوغ بیگ) شاه دانشمند ، شاعر و منجم که متولد آذربایجان(زنجان) می باشد
5-مکتب کمالالدین بهزاد (هرات ۲)
این مکتب نیز توسط ترکان تیموری در هرات پدید آمده است.البته باید اشاره کرد که مقبره کمالالدین بهزاد در باغ دو کمال تبریز می باشد.
باغ دو کمال تبریز مقبره کمال الدین بهزاد و کمال الدین خجندی
6-مکتب تبریز دوم
این مکتب در تبریز با قدرت گرفتن صفویان در زمان شاه اسماعیل بوجود آمده است.
مینیاتور اصفهانی با اشعار ترکی
نقاشی های چهل ستون اصفهان یادگار ترکان صفویه
در ادامه به بررسی چند مینیاتور تبریزی می پردازیم.
مینیاتور تبریز با شعر ترکی
چند مینیاتور دیگر تبریزی
مینیاتور غازان خان
نقاشی هایی از آناتومروس
نقشه شاردن از تبریز
مینیاتور مطراقچی از تبریز
نقاشی قدیمی از بازار تبریز
نقاشی های قدیمی از ارک علیشاه و دوه چی قاپیسی
نقاشی قدیمی از گؤک(گؤی) مسجید
نقاشی قدیمی از غازانیه (شام قازان)
نقاشی های پتگر از تبریز
نقاشی از بازارچه صاحب الامر(صاحیب امیر)
نقاشی از محله گزیران(گازران)
نقاشی محله سرچشمه
نقوش طلایی گؤی مسجید(مسجد کبود) تبریز
نقاشی های خانه حریری تبریز
نقاشی های خانه ی بهنام تبریز
نقاشی های مقبره سید حمزه تبریز
نقاشی های مسجد استاد شاگرد
نقاشی های خانه یانس
اوزده: تبریز پایتخت نگارگری و مینیاتور ایران, تبریز مرکز نقاشی ایران, مکتب نگارگری تبریز, تبریز مهد مینیاتور ایران, نگارگری ترکان
امپراطوری های ترکان در اروپا(تاریخ ترکان در اروپا)دوشنبه دوازدهم اسفند 1392 15:25
Avrupa TÜRKleri
امپراطوری های ترکان اروپا
تاریخ ترکان باستان اروپا
در بررسی تاریخ و تمدن اروپا گاها به کتیبه های ترکی و یا اماکنی با نام ترکی (مثل آلپ ، دانوب و...)برمیخوریم ؛یا لغاتی در زبان های اروپایی را مشاهده میکنیم که از ترکی باستان گرفته شده اند.
نمونه لغات ترکی باستانی در انگلیسی
علت این شواهد وجود امپراطوری ها و حضور اقوام پروترک و ترک در اروپا بوده است.در این مقاله به بررسی چندی از این ترکان می پردازیم.
TÜRKÇE yazıtlar Avrupadaکتیبه های ترکی باستانی در اروپا
کتیبه ترکی kylver_stone نوشته شده با الفبای رونی ترکی
ترجمه کتیبه ترکی kylver_stone
الفبای ترکی وایکینگ ها
کتیبه ی باستانی ترکی در ترکیه
کتیبه های ترکی باستانی دیگر در اروپا
Etrüsk TÜRKleriترکان اتروسک بانیان تمدن اروپا
ترکان اتروسک در سال ۷۰۰ پیش از میلاد
مجسمه مشهور گرگ اتروسک
(گرگ حیوان مقدس ترکان اتروسک)
کتیبه های ترکی اتروسکی با ترجمه
کتیبه ترکی در یونان باستان
Hun TürkleriHunlar
امپراطوری ترکان هون به فرماندهی آتیلای کبیر
در سال 200 میلادی
Saka Türkleriişğuzlar
ترکان سکایی-ایشغوز ها-ایسکیت ها
در سال 600 پیش از میلاد
Avar TÜRKleriAvarlar
امپراطوری ترکان آوار در اروپا
در سال 500 میلادی
Hazar TürkleriXəzər Türkləri-Xəzərbaycan
امپراطوری ترکان خزر در اروپا-خزربایجان
در سال 600 میلادی
Gök TÜRKLERترکان آسمانی
گوک تورک ها در سال 600 میلادی
Selcuk Türkleriامپراطوری ترکان سلجوقی
سلجوقیان
OttomanEmpireامپراطوری عثمانی
در حال حاضر نیز اقوام ترک زبان در اروپا سکونت دارند.مثل گاگاووز ها
The Turkic origin of Alphabet
الفبای رونی(رونیک) ترکی -اولین الفبای جهان
وجود کتیبه های ترکان باستان در همه تمدن های باستان جهان
خط رونی(رونیک)
اولین کتیبه های باستانی جهان با خط رونی(خط رمزگونه) نوشته شده اند.این خط گاهی بصورت نماد های تصویری(مصر باستان) و گاهی هم بصورت الفبای رونیک باستان(futhark) است که این شکل الفبایی تکمیل شده همان تصویر ها هستند.نکته جالب این است که این کتیبه های رونی به شکل ابتدایی در تمامی تمدن های باستان وجود داشته اند.
تصویر1:کتیبه های گؤک تورک آخرین و تکمیل شده ترین شکل رونی
اولین نمونه های خط رونی
اولین نمونه های الفبای رونی در جهان در آسیا در کتیبه های ترکی 30000 ساله اولوکم یافت ده اند.نمونه های بعدی در منطقه قوبوستان و کلبجر جمهوری آذربایجان و کتیبه های ترکی اهر ایران و کتیبه های ترکی آسیای میانه یافت شده اند .این کتیبه ها به شکل ابتدایی الفبای رونی هستند و نیز همراه با تصاویر رمز گونه -خط تصویری- هستند و به نوعی شروع کننده الفبای رونی بوده است که بعد ها در کتیبه های دیگر این خط تکمیل شده است.
تصویر2:کتیبه ی 30000 ساله ترکی پیش از تاریخ اولوکم
تصویر3:کتیبه ی ترکی باستان قوبوستان و کلبجر جمهوری آذربایجان
تصویر4:کتیبه های ترکی باستان آسیای میانه
تصویر5:کتیبه های ترکی باستان اهر در ایران
پیش از این کتیبه ها ، کتیبه های دیگری هم بوده اند ولی در آنها فقط از خطوط تصویری استفاده شده اند ک هاین خطوط تصویر به نوعی منشا خط رونیک می باشند.از این گونه کتیبه ها می توان به کتیبه های ترکان پیش از تاریخ در کوه های آلتای و کتیبه های ترکی استان اصفهان در ایران اشاره کرد.
تصویر6:شکل اولیه طمغای At در کتیبه های ترکان باستان در استان اصفهان (طمغای At ترکی منشا حرف A الفبای لاتین)
تصویر7:روند تکمیلی طمغای At در کتیبه های بعدی ترکان (طمغای At ترکی منشا حرف A الفبای لاتین)
اولین نمونه کتیبه های رونی اروپا مربوط به پروترکهای اسکاندیناوی(کتیبه kylver ) و اتروسک ها و وایکینگ ها می باشد.
تصویر8:کتیبه ی kylver
علت نامگذاری Futhark بر کتیبه های رونی اروپا
اروپاییان کتیبه های رونی را مربوط به اجداد خود می دانند ولی قادر به ترجمه و خواندن این آثار نیستند.در تلاشهایی که برای خواندن کتیبه ی kylver اسکاندیناوی انجام شد به جمله ای بی معنی برخوردند که اولین کلمه ان به صورت Futhark بود.به همین دلیل به کتیبه های رونی اروپا Futhark می گویند.
تصویر9:ترجمه Futhark در کتیبه ی kylver
الفبای یونانی و لاتین برگرفته از الفبای رونی ترکی
یونانیان و رومیان قدیم الفبای خود را با تغییر جزئی در الفبای رونی اتروسک ها و Futhark برگرفته اند و بعد ها اقوام آنگلوساکسون نیز با تقلید از این الفبا کتیبه هایی رو بر جا گذاشته اند.
آشکار شدن دروغ تاریخی اروپاییان
اروپاییان برای خواندن کتیبه های باستان Futhark تلاش های فراوانی کرده اند و برای خواندن این کتیبه ها به خیال خودشان شیوه خواندن از چپ به راست الفبای امروزی خودشان استفاده کرده اند که تا به امروز به نتیجه نرسیده اند.
پرفسور کاظیم میرشان Kazim mirşan ترک شناس و باستان شناس مشهور در مجمع باستان شناسان اروپا ترجمه چند صد کتیبه ی Futhark را با استفاده از خواندن این کتیبه ها با الفبای رونی ترکی باستان با طمغاهای پروترک ها با شیوه خوانش از راست به چپ ارائه کرد و پروترک بودن اقوام باستان اروپا را اثبات کرد و اروپاییان را به حیرت انداخت.
تصویر10:ترجمه ترکی کتیبه های Futhark
تصویر11:نمونه های دیگری از رونی باستان اروپا و ترجمه ترکی یکی از انها
تصویر12:نمونه ی رونی باستان مشابه با سبک نوشته شده بر سنگ ایستاده مکعب مستطیل با کتیبه های گؤک تورک ها
این ترجمه ها در ان مجمع با دو واکنش مخالف و موافق روبرو شدند.از آن روز تلاش های باستان شناسان متعصب اروپایی مخالف با کاظیم میرشان برای بازگرداندن تاریخ از دست رفته خود با شدت دوچندان شروع شده و خوشبختانه یا بدبختانه تا به امروز به نتیجه نرسیده است.
آخرین نمونه های خط رونی جهان
همانطور که اولین نمونه های خط رونی به ترکان در اولوکم باز میگردد آخرین و کاملترین شکل رونی نیز به تمدن گؤک تورک باز میگردد.از گؤک تورک ها کتیبه های فراوانی با خط رونی یافت شده است .
تصویر13:کتیبه های گؤک تورک
چون این کتیبه ها در دره اورخون orhun یافت شده اند اصطلاحا به کتیبه های رونی آسیا کتیبه های اورخون orhun می گویند.
تصویر14:کتیبه های گؤک تورک
الفبای رونی ترکی پایه و اساس الفباهای باستانی جهان
خطوطی از جمله خط میخی و خط تصویری سومریان و خط تصویری مصریان و خط اتروسک های پروترک که خط یونانی و لاتین از ان گرفته شده و خط الفبای عربی از خط رونی ترکی گرفته شده اند.
حال به بررسی ریشه و منشا بودن رونی ترکی به الفباهای جهان می پردازیم.
طمغا چیست؟(Tamga یا Damga)
طمغا یا دامغا کوچکترین جز الفبای رونی ترکی و یا به عبارتی حروف الفبای رونی ترکی است.طمغا هم به شکل هجا است و هم به شکل حرف مثل حروف مقطعه عربی
تصویر15:مجسمه طمغاهای ترکان
تصویر16:منشا برخی از طمغاها
در ضمن هر طمغا دارای نمادی خاص است و سمبل چیزی نیز محسوب می شود.مثل طمغای As یا Az که در نام آذربایجان نیز بکار رفته است که سمبل هوش و خرد است.
تصویر17:طمغای As یا Az در نام آذربایجان
طمغا در گذر زمان در بین ترکان به معنی مهر نیز بکاررفته است.همانطوری که در بین ترکان ایران هر قبیله ترک دارای یک طمغا و مهر برای خود بوده است.
خط تصویری مصر با منشا ترکی
طمغا ها دارای یک شکل تصویری-شکل ابتدایی طمغا- نیز بوده اند که در بین مصریان و سومریان بکار رفته اند.
تصویر19:طمغاهای مصری-ترکی با معنی انها در ترکی باستان
تصویر طمغای اوچ üç ترکی در کتیبه های مصری
ریشه عدد سه در الفبای عربی و لاتین
الفبای لاتین و یونانی دارای منشا ترکی
به اعتراف باستان شناسان اروپا الفبای لاتین و یونانی برگرفته از الفبای رونی اتروسک ها و وایکینگ ها -از پروترکهای اروپا- می باشد.در زیر چندین کتیبه از اتروسک ها که بدست پرفسور میرشان kazim mirşan ترکی بودن انها اثبات و ترجمه شده امده است.
تصویر20:کتیبه های ترکی اتروسکها
در تصاویر زیر منشا ترکی برخی حروف یونانی و لاتین که از کتیبه های اتروسک گرفته شده امده است
تصویر21:منشا ترکی الفبای لاتین و یونانی
تصویر22:کتیبه ای پروترک در یونان باستان
تصویر23:کتیبه ای ترکی در آناطولی(ترکیه ی امروزی)
در تصویر زیر ریشه ترکی الفبای وایکینگ ها و شباهت ان به الفبای اورخون امده است.
تصویر24:الفبای ترکی واکینگ ها
ریشه ترکی خط میخی و تصویری سومریان پروترک
امروزه با مطرح شدن چندین هزار لغت سومری با ریشه ترکی ، شکی در پروترک بودن سومریان نیست ولی در تصویر زیر چندنی طمغای خط میخی سومریان امده که توسط کاظیم میرشان تطابق سازی شده است.
تصویر25:خط ترکی سومری با منشا رونی ترکی
منشا ترکی الفبای عربی
در شکل زیر منشا و ریشه حروف الفبای عربی در الفبای رونی ترکی امده است.
تصویر26:حروف الفبای عربی با ریشه ترکی
در شکل زیر شباهت فوق العاده لفظ جلاله در عربی با لفظ تانگری-خدا- در الفبای اورخون امده است.
تصویر27:شباهت لفظ جلاله در عربی با اورخون
نکته قابل توجه دیگر وجود کتیبه های ترکی در مناطق عرب نشین است.
در یمن و عمان در اثار باقی مانده از قصر بلقیس کتیبه های ترکی بسیاری با الفبای رونیک به چشم میخورد.
تصویر28:کتیبه های ترکی عمان یمن قصر بلقیس
تصویر29:شکل اصلی حروف کتیبه های ترکی یمن و عمان
تصویر30:ریشه ترکی الفبای عبری
منشا ترکی الفبای چینی
الفبای چینی امروزی برگرفته از طمغاهای ترکی می باشد.بعلاوه به نوعی برگرفته از الفبای اورخون و اویغور می باشد.این مسئله در کتاب باستانی و ارزشمند ترکی آلتین یاروق و ایرک بیتیک کاملا مشهود است.
تصویر31:نمونه های چینی قدیم برگرفته از طمغاهای ترکان
تصویر32:کتاب آلتین یاروق و ایرک بیتیک
لینکها:
کتیبه های رونی اسیا و اروپا
http://www.antalyaonline.net/futhark/Avrasya.htm
کتیبه Kylver
http://en.wikipedia.org/wiki/Kylver_Stone
ترکی بودن کتیبه های futhark
http://www.antalyaonline.net/futhark/
کاظیم میرشان
http://tr.wikipedia.org/wiki/Kaz%C4%B1m_Mir%C5%9Fan
کتیبه های اورخون
http://tr.wikipedia.org/wiki/Orhun_Yaz%C4%B1tlar%C4%B1
طمغا
http://en.wikipedia.org/wiki/Tamga
http://turkbilimi.com/?s=tamga
طوغرا-طغرا- مهر حکومتی
http://en.wikipedia.org/wiki/Tughra
سومریان پروترک
http://www.onturk.net/onturk-betik-sumerce-turkce-benzer-sozcukler.html
کتیبه های ترکی اتروسک ها
www.angelfire.com/tn3/tahir/trk93a.html
ریشه ترکی الفبای لاتین
The Turkic origin of Latin Alphabet
http://www.frmtr.com/kultur/583104-latin-alfabesinin-kokeni-turkce.html
ریشه ترکی الفبای یونان
http://www.bilinmeyenturktarihi.com/tag/yunanin-kokeni-on-turktur
وایکینگ ها
http://www.astroset.com/bireysel_gelisim/kadim/k28.htm
کتیبه های ترکی عربستان
http://turkbilimi.com/?p=11830
http://turkbilimi.com/?p=10297
یمن-بیلقیس
http://turkbilimi.com/?p=598
http://www.onturk.net/onturk-yazitlari-yemen.html
کتیبه های ترکی باستان در اناطولی-ترکیه
http://www.onturk.net/onturk-yazitlari-turkiye-kucuk-yazilikaya.html
http://www.onturk.net/onturk-betik-hititce-turkce-benzer-sozcukler.html
کتیبه های ترکان باستان در اصفهان
http://www.onturk.net/onturk-kaya-resimleri-isfahan.html
اوزده: الفبای باستانی ترکی, ترکان مخترعین الفبا, الفبای تاریخی ترکی, الفبای ترکی, ریشه ترکی الفبا
شهر های باستانی شگفت انگیز ترکان شرقدوشنبه دوازدهم اسفند 1392 14:47
Doğu TÜRKlərin Eski ilginc şehirlər
شهرهای شگفت انگیز ترکان باستان شرقی
آثار تاریخی ترکان شرقی
ترکان به دلیل داشتن وسعت مکانی محل زندگی و داشتن تاریخ کهن دارای تمدن هایی در سراسر جهان بودند.
در این مقاله فقط به بررسی شهرهای شگفت انگیز اجداد ترکان باستان در شرق دریای خزر پرداخته شده است.
در بین ترکان غرب و ترکان باستان اروپا نیز شهرهای باستانی بسیاری موجود است.
در اروپا می توان به شهر شگفت انگیز اتروسک ها در قله ی کوه اشاره کرد.
به علاوه به پایتخت ترکان هون به فرماندهی اتیلای کبیر و پایتخت ترکان خزر در غرب دریای خزر و به پایتخت ترکان آوار در قلب اروپا اشاره کرد.
در ایران از شهرهای شگفت انگیز پروترکان میتوان به کندوان و حیله ور در نزدیکی تبریز به شهر حسنلو سولدوز-نقده- به شهر دوراونتاش پروترکهای ایلامی-ائلام- و به شهرهای پروترک های سومری مثل اوروک اشاره کرد.
در این میان به تمدن های نیمه پروترک مثل مایا ها و ازتک ها در قاره امریکا نیز اشاره کرد.
Türk piramitleriاهرام ترکان باستان با قدمت 6000 ساله
دهها هرم باستانی در ترکستان شرقی(اویغورستان) و غرب چین
ARKAM5000 YILLIK TÜRK ŞEHR
شهر 5000 ساله ترکان باستان
KO KRYLGAN KALAشهر باستانی ترکان با تاریخ 3 تا 5 هزار ساله
XANADUANTK TÜRK ŞEHR
شهر مجسمه های ترکان باستان
POR - BAJN TUVA"DAK MOYUN ÇUR KAĞAN"IN YAZLIK SARAYI
شهر دریایی ترکان باستان
Turfanشهر 3000 ساله تورفان و سیستم آبی ترکان باستان
Khara khotaشهر باستانی خاراخوتا (قارا خوتا) با تاریخ چند هزار ساله
Tun-Huangشهر نقاشی های ترکان باستان
idikutشهر نقاشی های باستانی ترکان
غیر از این شهرهای باستانی چند هزار ساله می توان به شهر ها و اثار تاریخی دیگر ترکان شرقی نیز اشاره کرد.
برچسب ها:
1
لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید.
ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.