بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ * الرَّحمنِ الرَّحیمِ * مالِکِ یَومِ الدِّینِ *
إِیّاکَ نَعبُدُ وَ إِیّاکَ نَستَعینُ اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیمَ
صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لاَ الضّالِّینَ
مقدمه
در سلسله مباحثی که به تدریج عرضه خواهد شد، قصد داریم از امام حسین(ص) و صادره
های ایشان صحبت کنیم، اما برای اینکه ماجرای ایشان تا اندازه ای باز شود، تبیین برخی
کلیات در نظام خداوندی ضروری است تا نتیجه گیری در مورد ماجرای امام حسین(ص) با توجه
به آنها راحت تر شود. اولین موضوع «نظام های ارزشی حق» است. بر مبنای قرآن انسانها به
سه دسته کلی تقسیم می شوند و خداوند با هر کدام از این دسته ها بر طبق نظام ارزشی
خاصّی رفتار می کند. این سه دسته، در واقع سه شاخۀ مختلفِ یک نظام الهی هستند.
اولین نظام ارزشی در مواجهه با غیر مسلمین هست؛ «نظام ارزشی حق در مقابل غیر مسلمین». دومین نظام ارزشی در مواجهه با مستضعفین هست؛ «نظام ارزشی حق برای مستضعفین». سومین نظام ارزشی در مواجهه با جامعۀ خوبان هست؛ «نظام ارزشی حق در جامعۀ خوبان». این سه نظام ارزشی، بر حق است و خداوند در قرآن در مورد آنها آیاتی مطرح نموده است.این نظام های ارزشی، علی رغم تفاوت های زیادی که در روشهای اعمال شده، نوع بها دادن و پرداختن به عقاید با هم دارند، در چیزهایی هم با یکدیگر مشترک هستند و در مجموع از جانب یک خداست و هر سه این نظام ها در یک قرآن تبیین شده اند و البته تأمل و تحقیق بیشتری را هم می طلبد. در ادامه با توکل به خدا قدری به این مفاهیم می پردازیم:
با هر نظامی، باید بر اساس قوانین و ارزش های همان نظام رفتار کرد
وقتی با مستضعفین روبرو میشوید باید طبق قوانین و ارزشهای این نظام رفتار کنید. اگر طبق
قوانین و ارزشهای نظام اول رفتار کنید به آنها ظلم کرده اید. اگر طبق قوانین نظام سوم با آنها
رفتار کنید، آنها کشش و توانایی آن را هم ندارند و اذیت میشوند. در این ماجرا صرفاً به نظام
بالاتر دعوت میشوند ولی اجباری در کار نیست. نظام سوم که نظامی بسیار راحت و فطری
است و اراده و مشیّت خداوند در نظام الهی این است که تمام آن نظامها جمع شوند و طیّ
برنامه ای تحت عنوان «نظام بشر» به این نظام سوم که نظام ارزشی جامعۀ خوبان و نظام
ارزشی حکومت حقّه است منتهی شود....
در پناه مادر مهربان زهرا سلام الله علیها