ازدواج بنی آدم با نسناسها و طوایف جن، و ایجاد تیره های گوناگون(نه برادر با خواهر)»
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ، بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، الحَمدُ لِلّهِ رَبِِّ العالَمینَ، وَ تَوَکَّلتُ عَلَی الله وَ اعتَصَمتُ بِحَبلِ الله
یکی از سؤالات مهمی که در مورد فرزندان آدم (ع) مطرح است در مورد
تولید نسل و زاد و ولد آنهاست. اینکه در آن زمان دختران و پسران آدم و
حوّا (علیهماالسلام) چگونه صاحب فرزند شدند؟ در جامعه و کتب مربوطه
نظر و تبیین واحدی وجود ندارد. یکی از این نظرات، مربوط به ازدواج بین
فرزندان آدم(ع)، یعنی خواهر و برادر است. آیا این موضوع درست است؟
آیا این موضوع با آیات قرآن مطابقت دارد؟ احادیث اهل بیت (ع) این عمل را
تأیید می کنند یا تقبیح؟
آیا پاسخی قوی و مطابق با آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع) برای این
سؤال وجود دارد؟ برای رسیدن به جواب این سؤال ابتدا به توصیف فضای
عوالمی زمان آدم (ع) می پردازیم.
در آن زمان عوالم شهود درون یکدیگر بودند. به این معنی که جنسیتهای
مختلف نمود مادی داشتند و با چشم مادی دیده می شدند. ملائک، اجنّه و
نسناسها که قبل از خلقت آدم (ع) در روی زمین زندگی می کردند، نمود
مادی داشتند و با چشم مادی دیده می شدند. ما باید با توجه به فضای آن
زمان به این ماجرا بپردازیم تا در برداشت های خودمان دچار اشتباه
نشویم.
طبق احادیث اهل بیت (ع) بعد ازاینکه آدم (ع) و حوا (س) به زمین هبوط
کردند و تحت قوانین مادی قرار گرفتند، خداوند به آنها فرزندانی عطا کرد.
که تعداد این فرزندان طبق بعضی از احادیث اهل بیت (ع) زیاد بوده است.
زمانی که فرزندان آدم به سن ازدواج رسیدند، آدم (ع) به فرمان خدا آنها را
به ازدواج نسناسها و طوایفی از جن در آورد که با توجه به شرایط عوالمی
که آن زمان وجود داشت، ازدواج با آنها ممکن بود. چون آنها نمود مادی
داشتند و خداوند تغییراتی در آنها برای ازدواج با انسانها ایجاد کرده بود. و
در نسلهای بعدی نوادگان آدم (ع) با هم ازدواج کردند.
در تأیید این مطلب اینکه ایجاد تیره های گوناگون در بین انسان ها که ما
امروز شاهد آن هستیم مثل سیاه پوست، سفید پوست، سرخپوست، زرد
پوست و ... در صورت ازدواج فرزندان آدم (ع) با یکدیگر ممکن نبود. چون
آدم (ع) و حوا (س) از لحاظ خصوصیات جسم مادی مشابه هم بودند و در
احادیث داریم که حوا (س) از قسمتی از گل آدم (ع) خلق شد. بنا براین
گوناگونی در نسل آدم (ع) به خاطر ازدواج فرزندان ایشان با نسناسها و
طوایف جن است.
طرفداران نظریّۀ "ازدواج فرزندان آدم(ع) بصورت برادر با خواهر"، از ظاهر
آیات قرآن برای خود دلیل می آورند: «وَبَثَّ مِنهُمَا رِجَالا کَثِیراً وَ نِساء» او از
آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت».
می گویند که نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است و اگر
غیر از این دو در بقای نسل او دخالت داشتند باید بفرماید «وبث منهما و من
غیر هما» یعنی به وسیله این دو و غیر آنان...
طبق این آیه مبدأیت ماجرا از این دو بزرگوار آغاز شده است و کسی غیر از
آنها در شروع انتشار نسل بشر دخالت نداشته است ، ولی دلیل بر اینکه
در طبقه دوم از نسل آدم (ع) یعنی فرزندان بلا فصل ایشان هم موجود
دیگری دخالت نداشته، نیست.
از طرفی ازدواج و قوانین مربوط به آن جزء سنتهای خداوندی است.و
طبق آیات صریح قرآن سنت های خداوند تبدیل پذیر نیست.اینکه ما
سنت های خداوندی را تابع شرایط زمانی و مکانی بدانیم تفکر درستی
نیست. اینکه در آن زمان به دلیل شرایط خاصی که وجود داشت، چاره ای
نبود و خداوند استثناء قائل شد نوع تفکر ما در این مورد است، و الّا تمام
ماجرا طبق برنامه های نظام خداوندی و کاملاً قانونمند و نظام مند بوده
است. "چاره ای نبود و خداوند استثناء قائل شد" معنایش نعوذاً بالله یعنی
«یَدُ اللّهِ مَغلُولَة».
و دلیل دیگر اینکه در احادیث ازدواج بین خواهر و برادر عملی قبیح شمرده
شده است. مثل حدیثی که از زراره نقل شده است که شخصی از حضرت
امام صادق(ع) درباره چگونگی تولید نسل در زمان آدم(ع) پرسید و گفت:
مردم می گویند، خداوند به آدم(ع) وحی نمود که دخترانش را به پسرانش
تزویج کند و می گویند که نسل بشر، تماماً از یک ازدواج نامشروع بوده.
امام (علیه السلام) فرمودند:
خداوند بلند مرتبه از این اتهام بریء است . آیا آنها می گویند که خداوند
برگزیدگان خلق خود و دوستداران و پیامبرانش و مؤمنین و مؤمنات و
مسلمین و مسلمات را از حرام خلق نموده؟ و آیا او قدرت نداشته که آنها را
از حلال خلق نماید؟ حال آنکه خود او از آنها میثاق گرفت که بر حلال و طیب
و طاهر قدم بردارند؟!!
به خدا قسم واضح شده که حتی بعضی از حیوانات از خواهران خود دوری
می کنند.... حال چگونه می شود که انسان با تمام فضل وعلمش از
حیوانات پست تر باشد؟.... این انسانهای گمراه کجایند که ببینند، هیچ یک از
فقهای حجاز و عراق در این نکته اختلافی ندارند که پروردگار ، در لوح
محفوظش از حرمت ازدواج خواهر وبرادر از ابتدا تا روز قیامت گفته است!
حال آنکه در کتب مشهوره از انجیل عیسی گرفته تا تورات موسی و زبور
داوود و قرآن که بر پیامبرش نازل شده از حلیّت آن ازدواج(بین محارم)
گزارشی نشده؟