فراموش کردم
رتبه کلی: 95


درباره من
متولد: 4/../1370


راه خوشبختی در کلام پیامبر اکرم
صلی الله علیه و آله و سلَّم

"بسم الله الرحمن الرحیم"

الحمد الله رب العالمین و الصلوۀ و السلام علی خیر خلقه محمد و آله الطیبین الطاهرین

تــربیت:

أکرِمُوا أولادَکم وَ أحسِنُوا آدابَهُم یغفَر لَکم
فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت و ادب کنید تا آمرزیده شوید


دنــــیا و آخــــرت:

اِعمَل لِدُنیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعمَل لاِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً
برای دنیای خـودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی میکنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل کن که گویا همین فردا میمیری


آخـــر الـــزمان:

أقلُّ ما یکونُ فی آخِرِ الزّمانِ أخٌ یُوثَقُ بهِ أو دِرهَمٌ من حَلالٍ
کمیاب ترین چیز در آخر الزمان برادری قابل اعتماد، یا درهمی حلال است.



ملاک دوستی:

إذا رأیت من أخیک ثلاث خصال فارجه: الحیاء و الأمانه و الصّدق و إذا لم ترها فلا ترجه
وقتی در برادر خود سه صفت دیدی بدو امیدوار باش، حیا و امانت و راستی و اگر این صفاترا ندارد از او امیدی نداشته باش.



ایـــــمان:

لایؤمن عبد حتی یحب للناس ما یحب لنفسه من الخیر
هیچ بندهای مؤمن نیست مگر آن که هر خوبی برای خود میخواهد برای مردم نیز بخواهد


پاداش نیکی و جزای ستم:

اِنَّ اَسرَعَ الخَیرِ ثَوابا البِرُّ وَ اِنَّ اَسرَعَ الشَّرِّ عِقابا البَغیُ
پاداش نیکوکاری زودتر از هر کار خوب دیگری می رسد و کیفر ستم و تجاوز زودتر از هر کار بد دیگری گریبان می گیرد


کمال نیکو کاری:

تمام البر ان تعمل فی السر عمل العلانیه
نیکوکاری کامل آن است که در نهمان همان رفتاری را کنی که در آشکار انجام می دهی


روزی:


یَا عَلیّ لاَ تَهتَمّ لِرِزقِ غَد فَاِنَّ کُلَّ غَد یَأتِی رِزقُهُ.
ای علی، غم روزی نخور، هر فردایی روزیش خواهد رسید.



اهمیت خانواده:


جُلوسُ المَرءِ عندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلی اللّه تعالی مِنِ اعتِکافٍ فی مَسجِدِی هذا
نشستن مرد نزد زن و فرزندش ، نزد خداوند متعال محبوبتر است از اعتکاف در این مسجد من



لزوم مدیریت:

إِذَا کَانَ سَفَرُ ثَلاثَةٍ فَلیُؤَمِّرُوا أَحَدَهُم
هر گاه سه نفر همسفر شدند،از میان خود یک نفر را سر گروه کنند


شیوه امر به معروف:

مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فَلیَکُن أمرُهُ بِذلِکَ بِمَعروفٍ.
کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد.






میگن هر سه ثانیه یکی میمیره

.

.

.

.

.

.

.1

2

3

یکی مرد

1

2

3

یکی دیگه مرد

1

2

3

باز یکی دیگه هم مرد

1

2

3

بازم یکی دیگه

1

2

3

الان یکی مرد

1

2

3

خدا رحمتش کنه، اینم مرد

1

2

3

روحش شاد،آدم خوبی بود

1

2

3

ای بابا، اینم مرد!!

1

2

3

آخه.. گناه داشت

1

2

3

یکی دیگه

1

2

3

یکی دیگه

1

2

3

همینطور داره آدم میمیره

1

2

3

شکر که هنوز زنده ای

1

2

3

هنوز زنده ای؟

1

2

3

شاید بعدی من باشم!!

1

2

3

خدا رو شکر زنده ام

1

2

3

اینم مرد

1

2

3

خدا رحمتش کنه

1

2

3

روحش شاد

1

2

3

حداقل فاتحه بفرس

1

2

3

هووووووورا هنوز زنده ایم

1

2

3

و زندگی همچنان در جریانه

1

2

3

یکی دیگه هم مرد

1

2

3

بد بخت حیف شد!!!

1

2

3

خب همه مردن، برای شادی روحشون ای بابا!!

یکی دیگه هم مرد!!! :|

پس کی کامنت بده ؟؟؟

کی؟؟؟

نمیــــــــــــــــــــــــــر



فرزین اسمعیلی (farzin6474 )    
   
عنوان: سوره مائده، آیه 48
سوره مائده، آیه 48
کد برای مطالب، وب سایت و وبلاگ: بازدید کل: 257 بازدید امروز: 255

این تصویر توسط میثم عظیمی. بررسی شده است.
توضیحات:
و این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم ، در حالی که کتب پیشین را تصدیق میکند و حافظ و نگاهبان آنها است ، بنابراین بر طبق احکامی که خدا نازل کرده در میان آنها حکم کن ، و از هوا و هوسهای آنها پیروی مکن ، و از احکام الهی روی مگردان ، ما برای هر کدام از شما آئین و طریقه روشنی قرار دادیم و اگر خدا میخواست ، همه شما را امت واحدی قرار میداد ولی خدا میخواهد شما را در آنچه به شما بخشیده بیازماید ( و استعدادهای شما را پرورش دهد ) بنابراین بکوشید و در نیکیها به یکدیگر سبقت جوئید ، بازگشت همه شما به سوی خدا است و از آنچه در آن اختلاف کردهاید به شما خبر خواهد داد !



تفسیر:



در این آیه اشاره به موقعیت قرآن بعد از ذکر کتب پیشین انبیاء شده است .



مهیمن در اصل به معنی چیزی که حافظ و شاهد و مراقب و امین و نگاهداری کننده چیزی بوده باشد ، و از آنجا که قرآن درحفظ و نگهداری اصول کتابهای آسمانی پیشین ، مراقبت کامل دارد و آنها را تکمیل میکند ،



تفسیر نمونه ج : 4ص :401



لفظ مهیمن بر آن اطلاق کرده و میفرماید : ما این کتاب آسمانی را به حق بر تو نازل کردیم در حالی که کتب پیشین را تصدیق کرده ( و نشانههای آن ، بر آنچه در کتب پیشین آمده تطبیق میکند ) و حافظ و نگاهبان آنها است .



(و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه) .



اساسا تمام کتابهای آسمانی ، در اصول مسائل هماهنگی دارند ، و هدف واحد یعنی تربیت و تکامل انسان را تعقیب میکنند ، اگر چه در مسائل فرعی به مقتضای قانون تکامل تدریجی با هم ، تفاوتهائی دارند ، و هر آئین تازه ، مرحله بالاتری را میپیماید ، و برنامه جامعتری دارد .



ذکر مهیمنا علیه بعد از مصدقا لما بین یدیه اشاره به همین حقیقت است یعنی اصول کتب پیشین را تصدیق و در عین حال برنامه جامعتری پیشنهاد میکند .



سپس دستور میدهد که چون چنین است طبق احکامی که بر تو نازل شده است در میان آنها داوری کن .



(فاحکم بینهم بما انزل الله) .



این جمله با فاء تفریع ذکر شده و نتیجه جامعیت احکام اسلام نسبت به احکام آئینهای پیشین است ، ایندستور منافاتی با آنچه در آیات قبل گذشت که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مخیر بین داوری کردن میان آنها و یا رها کردن آنان به حال خود مینمود ، ندارد زیرا این آیه میگوید : چنانچه خواستی میان اهل کتاب داوری کنی بر طبق احکام قرآن داوری کن .



بعد اضافه میکند از هوا و هوسهای آنها که مایلند احکام الهی را بر امیال و هوسهای خود تطبیق دهند پیروی مکن و از آنچه به حق بر تو نازل شده است روی مگردان .



(و لا تتبع اهوائهم عما جاءک من الحق) .


تفسیر نمونه ج : 4ص :402



و برای تکمیل این بحث میگوید : برای هر کدام از شما آئین و شریعت و طریقه و راه روشنی قرار دادیم .



(لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا ) شرع و شریعه راهی را میگویند که بسوی آب میرود و به آن منتهی میشود ، و اینکه دین را شریعت میگویند از آن نظر است که به حقایق و تعلیماتی منتهی میگردد که مایه پاکیزگی و طهارت و حیات انسانی است ، کلمه نهج و منهاج به راه روشن میگویند .



راغب در کتاب مفردات از ابن عباس نقل میکند که میگوید : فرق میان شرعة و منهاج آن است که شرعة به آنچه در قرآن وارد شده گفته میشود و منهاج به اموری که در سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) وارد گردیده ( این تفاوت گرچه جالب به نظر میرسد اما دلیل قاطعی بر آن در دست نیست ) .



سپس میفرماید : خداوند میتوانست همه مردم را امت واحدی قرار دهد و همه را پیرو یک آئین سازد ، ولی این با قانون تکامل تدریجی و سیر مراحل مختلف تربیتی سازگار نبود .



(و لو شاء الله لجعلکم امة واحدة و لکن لیبلوکم فیما آتاکم) .



جمله لیبلوکم فیما آتاکم ( تا شما را بیازماید در آنچه به شما بخشیده ) اشاره به همان است که سابقا گفتیم : خداوند استعدادها و شایستگیهائی در وجود بشر آفریده و در سایه آزمایشها در پرتو تعلیمات پیامبران آنها را پرورش میدهد ، و به همین دلیل پس از پیمودن یک مرحله ، آنها را در مرحله بالاتری



تفسیر نمونه ج : 4ص :403



قرار میدهد ، و بعد از پایان یک دوران تربیتی ، دوران عالیتری را وسیله پیامبر دیگر به وجود میآورد ، درست همانند مراحل تحصیلی یک نوجوان در مدرسه .



سرانجام ، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را دعوت میکند که بجای صرف نیروهای خود در اختلاف و مشاجره ، در نیکیها بر یکدیگر پیشی بگیرند .



(فاستبقوا الخیرات) .



زیرا بازگشت همه شما به سوی خدا است و او است که شما را از آنچه در آن اختلاف میکنید در روز رستاخیز آگاه خواهد ساخت .



(الی الله مرجعکم جمیعا فینبئکم بما کنتم فیه تختلفون).

 
درج شده در تاریخ ۹۴/۰۳/۲۲ ساعت 01:03
برچسب ها:
اشتراک گذاری: تلگرام فیسبوک تویتر
تبلیغات

1
1


لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.
فراموش کردم
کاربران آنلاین (0)