فراموش کردم
رتبه کلی: 95


درباره من
متولد: 4/../1370


راه خوشبختی در کلام پیامبر اکرم
صلی الله علیه و آله و سلَّم

"بسم الله الرحمن الرحیم"

الحمد الله رب العالمین و الصلوۀ و السلام علی خیر خلقه محمد و آله الطیبین الطاهرین

تــربیت:

أکرِمُوا أولادَکم وَ أحسِنُوا آدابَهُم یغفَر لَکم
فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت و ادب کنید تا آمرزیده شوید


دنــــیا و آخــــرت:

اِعمَل لِدُنیَاکَ کَأَنَّکَ تَعِیشُ أَبَداً وَ اعمَل لاِخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً
برای دنیای خـودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی میکنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل کن که گویا همین فردا میمیری


آخـــر الـــزمان:

أقلُّ ما یکونُ فی آخِرِ الزّمانِ أخٌ یُوثَقُ بهِ أو دِرهَمٌ من حَلالٍ
کمیاب ترین چیز در آخر الزمان برادری قابل اعتماد، یا درهمی حلال است.



ملاک دوستی:

إذا رأیت من أخیک ثلاث خصال فارجه: الحیاء و الأمانه و الصّدق و إذا لم ترها فلا ترجه
وقتی در برادر خود سه صفت دیدی بدو امیدوار باش، حیا و امانت و راستی و اگر این صفاترا ندارد از او امیدی نداشته باش.



ایـــــمان:

لایؤمن عبد حتی یحب للناس ما یحب لنفسه من الخیر
هیچ بندهای مؤمن نیست مگر آن که هر خوبی برای خود میخواهد برای مردم نیز بخواهد


پاداش نیکی و جزای ستم:

اِنَّ اَسرَعَ الخَیرِ ثَوابا البِرُّ وَ اِنَّ اَسرَعَ الشَّرِّ عِقابا البَغیُ
پاداش نیکوکاری زودتر از هر کار خوب دیگری می رسد و کیفر ستم و تجاوز زودتر از هر کار بد دیگری گریبان می گیرد


کمال نیکو کاری:

تمام البر ان تعمل فی السر عمل العلانیه
نیکوکاری کامل آن است که در نهمان همان رفتاری را کنی که در آشکار انجام می دهی


روزی:


یَا عَلیّ لاَ تَهتَمّ لِرِزقِ غَد فَاِنَّ کُلَّ غَد یَأتِی رِزقُهُ.
ای علی، غم روزی نخور، هر فردایی روزیش خواهد رسید.



اهمیت خانواده:


جُلوسُ المَرءِ عندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلی اللّه تعالی مِنِ اعتِکافٍ فی مَسجِدِی هذا
نشستن مرد نزد زن و فرزندش ، نزد خداوند متعال محبوبتر است از اعتکاف در این مسجد من



لزوم مدیریت:

إِذَا کَانَ سَفَرُ ثَلاثَةٍ فَلیُؤَمِّرُوا أَحَدَهُم
هر گاه سه نفر همسفر شدند،از میان خود یک نفر را سر گروه کنند


شیوه امر به معروف:

مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فَلیَکُن أمرُهُ بِذلِکَ بِمَعروفٍ.
کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد.






میگن هر سه ثانیه یکی میمیره

.

.

.

.

.

.

.1

2

3

یکی مرد

1

2

3

یکی دیگه مرد

1

2

3

باز یکی دیگه هم مرد

1

2

3

بازم یکی دیگه

1

2

3

الان یکی مرد

1

2

3

خدا رحمتش کنه، اینم مرد

1

2

3

روحش شاد،آدم خوبی بود

1

2

3

ای بابا، اینم مرد!!

1

2

3

آخه.. گناه داشت

1

2

3

یکی دیگه

1

2

3

یکی دیگه

1

2

3

همینطور داره آدم میمیره

1

2

3

شکر که هنوز زنده ای

1

2

3

هنوز زنده ای؟

1

2

3

شاید بعدی من باشم!!

1

2

3

خدا رو شکر زنده ام

1

2

3

اینم مرد

1

2

3

خدا رحمتش کنه

1

2

3

روحش شاد

1

2

3

حداقل فاتحه بفرس

1

2

3

هووووووورا هنوز زنده ایم

1

2

3

و زندگی همچنان در جریانه

1

2

3

یکی دیگه هم مرد

1

2

3

بد بخت حیف شد!!!

1

2

3

خب همه مردن، برای شادی روحشون ای بابا!!

یکی دیگه هم مرد!!! :|

پس کی کامنت بده ؟؟؟

کی؟؟؟

نمیــــــــــــــــــــــــــر



فرزین اسمعیلی (farzin6474 )    
   
عنوان: مساوی بودن حقوق زنان با مردان در قرآن
مساوی بودن حقوق زنان با مردان در قرآن
کد برای مطالب، وب سایت و وبلاگ: بازدید کل: 168 بازدید امروز: 168

این تصویر توسط طاها.ن بررسی شده است.
توضیحات:
بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از ابزارهایی که دشمنان ومعاندین اسلام همیشه از آن برای مقابله با این دین بکار می برده اند، این مساله است که اسلام نگاهش به زن در مقایسه با مرد متفاوت بوده و حقوقی را که برای مرد قائل شده است چیزی فراتر از حقوق زن در ابعاد مختلف بوده و بدین وسیله ارزش زن را نادیده گرفته و ارزشی برای او قائل نشده است.
اما آنچه مهم است این است که این افراد با دید مغرضانه ی خود فقط توجه به برجسته کردن مواردی را داشته اند که به ظاهر اسلام حقوق بیشتری را به مرد داده است و دیگر به علت ها و دلایل این تفاوت ها اشاره ایی نکرده اند.

در قرآن کریم هیچ آیه ایی یافت نمی شود که به طور کلی یک قاعده و قانونی را بیان کرده باشد که مردان از حقوق بیشتری نسبت به زنان برخوردارند. مگر در مواردی خاص؛ که در آن ها برای حفظ تعادل میان حق و مسئولیت نکاتی را بیان کرده که برخی از آن به اشتباه حقوق بیشتر مردان را استنباط کرده اند که این صحیح نیست.

تفاوت میان زن و مرد به دو صورت قابل تصور است؛ یکی از حقوق مادی و دیگری حقوق معنوی.

نسبت به مورد دوم یعنی حقوق معنوی علاوه بر اینکه هیچ آیه ایی بر این ادعای اشتباه نداریم؛ بلکه قرآن مجید به صراحت بیان می کند « و لهن مثل الذی علیهن [بقره /228] و برای زنان حقوقی شایسته است همانند وظیفه ای که بر عهده آنهاست» به عبارت دیگر به این معنا که هر اندازه مرد بر گردن زن حق دارد، زن نیز بر گردن مرد حق و حقوقی دارد.

و در مورد حقوق مادی نیز همچنین است که نه تنها افضلیت مرد بیان نشده، بلکه شاید بتوان عکس آن را نیز اثبات کرد؛ چرا که این زنان هستند که در مال و اموال شوهران خود از حیث نفقه و ... حق دارند، در حالیکه مردان چنین حق و حقوقی را ندارند.

اما آنچه باید مد نظر قرار داد این است که زن و مرد در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... . مگر در برخی از حقوق که بواسطه ی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است. به عنوان مثال ما به یک مورد اشاره می کنیم:

حق مالکیت

قرآن کریم در عصری که برخی از اقوام و ملل برای زن هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، به صراحت حق اقتصادی آنان را بیان می دارد و می فرماید:

« وَلاَ تَتَمَنَّوا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعضَکُم عَلَی بَعض لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکتَسَبُوا وَلِلنِّسَآءِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکتَسَبنَ وَسـَلُوا اللَّهَ مِن فَضلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیء عَلِیمًا[ نساء/32] و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید [که آرزویش مایه حسد و فساد است . این تفاوتها و برتریها لازمه زندگی دنیا و بر اساس محاسبات حکیمانه است ، اما در عین حال برای مردان از آنچه کسب کردهاند بهرهای است ، و برای زنان هم از آنچه کسب کردهاند بهرهای است . و [با کمک تقوا و عمل صالح] از فزون بخشی خدا بخواهید ، یقیناً خدا همواره به همه چیز داناست. »

علامه طبرسی در بیان شان نزول این آیه چنین می فرمایند: «امّ سلمه (یکی از همسران رسول خدا) به پیامبر عرض کرد: چرا مردان به جهاد می روند، ولی زنان جهاد نمی کنند؟ و چرا برای ما نصف میراث مردان مقرر شده است؟ سپس افزود: «ای کاش ما هم مرد بودیم و همانند آنان به جهاد می رفتیم و به کارهای مردان مبادرت می کردیم؟» در پاسخ به این سؤالات بود که این آیه نازل شد.[1]

در این آیه چند نکته به چشم می خورد؛ در ابتدای آیه چنین می فرماید که برخی از برتری هایی که بظاهر دیده می شود به جهت شرایط خاص و بر اساس نظام احسنی است که در وجود هر یک از زن و مرد قرار داده شده است که هر یک از این تفاوت ها برای خود اسراری دارند که نظام بشری بر آن نهاده شده است. در نتیجه آرزو کردن اموری که خداوند در طبیعت افراد قرار داده است و بر اساس آن احکام و قوانین خاصی را تشریع کرده، امری اشتباه و ناصحیح است.

علامه طباطبایی پیرامون کلمه ی "فضل" به کار برده شده در آیه چنین می فرمایند که مراد از این کلمه مزیت هایی است که خداوند متعال روزی هر یک از زن و مرد کرده است و متناسب با این فضیلت ها، احکام متفاوتی را درباره ی آنان وضع نموده. مثل اینکه مردان را در تعدد زوجات نسبت به زنان برتری داده و در مقابل نیز زنان را به جهت دریافت نفقه و مهریه نسبت به مردان برتری داده است. [2]

نکته ی دوم اینکه، درست است که هر یک از مردان و زنان از تفاوت های طبیعی ایی برخوردارند ولی این تفاوت ها باعث نمی شود که این افراد از انچه بوسیله ی کسب و تلاش خود بدست می آورند محروم شوند که قسمتی از این تلاش ها، همان تلاش های مادی است؛ به این بیان که مردان مالک تلاش های خود و زنان نیز مالک تلاش ها و کوشش خود هستند.

نکته ی سوم اینکه در پایان درسی که به انسان ها می دهد این است که سعی کنید به جای آنکه آرزو و حسرت چیزهایی را بخورید که از ید قدرت شما بعید و دور است؛ به جای آن از خداوند متعال درخواست و تمنا داشته باشید چرا که این خداوند متعال است که همه ی امور را بدست دارد و اوست که می تواند به شما موفقیت ها و پاداش عطا کند.

نتیجه آنکه با بیان نکات بالا می توان گفت که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق وجود ندارد ولی با توجه به خصوصیات و ویژگی هایی که خداوند متعال برای هر یک از زن و مرد قرار داده است، تفاوت هایی در حقوق زن و مرد احساس می شود که در واقع این چنین نیست چرا که اینگونه تفاوت ها ناشی از سیستم خلقتی بین زن و مرد می باشد که متناسب با آفرینش این دو صنف است.

از طرف دیگر "تفاوت" مساله ی غیر از "تبعیض "است. چرا که تفاوت ها ناشی از ویژگی ها و استعدادها می باشد ولی تبعیض، ناشی از بی عدالتی است.

و از طرف دیگر این تفاوت هاست که باعث می شود هر یک از زن و مرد وظایف خاصی را عهده دار شوند و اینگونه می توان گفت که زن و مرد با ازدواج کردن مکمل یکدیگر خواهند بود.

و نکته ی آخر اینکه نظر اسلام تساوی حقوق زن و مرد است نه تشابه میان آنها و آنچه که مورد ایراد و گاها شبهه قرار می گیرد اشاره به تشابه حقوق دارد نه تساوی آن، که با بیان نکات بالا به فرض وجود تشابه، این خود بی عدالتی محضی از سوی خداوند متعال خواهد بود، چرا که در اینصورت بر هر یک از زن و مرد وظایف و حقوقی متحمل می شد که خارج از توان هر کدام می بود.

[1]. مجمع البیان، ج 3، ص 73.

[2]. المیزان، ج 3، ص 336.  
درج شده در تاریخ ۹۴/۰۱/۱۴ ساعت 18:36
برچسب ها:
اشتراک گذاری: تلگرام فیسبوک تویتر
تبلیغات

1
1


لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.
فراموش کردم
کاربران آنلاین (1)