» اخلاص در نماز و هر عبادتی اوّل از راه پرهیز از ریا و سمعه به دست میآید. در وهله دوم همانطور که در بالا ذکر شد، وجود نمازگذار بایستی سرشار از محبّت و دلدادگی الهی باشد. لذا توصیه شده به نماز که میایستید دل را از محبّت غیرخدا خالی کنید و با صفای باطن متوجه معبود شوید. لذا بندگان نمازگزار حتی از پرخوابی، پرخوری، پرنوشی، اشتغالات بیهوده و... قبل از نماز پرهیز میکنند تا در نماز فقط روی دل به خدا کنند و به اصطلاح حضور قلب داشته باشند. امام رضا(ع) از جدّ بزرگوارشان امیرالمؤمنین(ع) نقل میکنند که حضرت فرمود: طوبی لمن اخلص لِلّه العبادة و الدّعاء، و لم یشغل قلبه بماتری عیناهُ و لم ینسَ ذکرَاللّهِ بِما تَسمَعُ اُذُناهُ و لمیُحزن صدرَه بما اُعطِیَ غیرُه؛ خوشا به حال آن کس که عبادت و دعایش را برای خدا خالص گرداند و آن چه می بیند، دلش را به خود مشغول نسازد و آن چه میشنود او را از یاد خدا غافل نکند، و به سبب آن چه به دیگران داده شده، سینهاش را غم و اندوه نگیرد(کافی، ج 3، باب الاخلاص، ص 26). نمازگذار وجههی نظرش و روی دلش به معبود حقیقی است و غیر او در نظرش خوار و کوچکاند. باز امیرمؤمنان در این زمینه میفرمایند: عَظُمَ الخالِق انفسهم و صَغُرَ مادونِ ذالک فی اعیُنِهم؛ پرهیزکاران کسانیاند که خداوند در جانهانشان بسیار عظیم و پرارج است و غیر او در چشمشان کوچک است(نهج البلاغه، خطبه همام یا پرهیزکاران).
از این رو خلوص در نماز چند مرحله دارد:
اول: نماز فقط برای اجرای فرمان خداوند انجام شود.
دوم: هدف از نماز تقرّب به درگاه الهی باشد.
سوم: نمازگذار توقع ستایش از غیرخدا نداشته باشد
|