با توجه به مقارن شدن نوروز سال 1393 با ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنده حقیر به نظرم رسید که جشن گرفتن و شادی کردن و... در این ایام شاید جایز نباشد و این صحبت را از دیگر دوستان و مردم نیز شنیده ام و حتی برخی از افراد مذهبی و یا هیاتی به حرمت ایام شهادت حضرت زهرا اعتقاد دارند باید نوروز امسال را مشکی پوشید و تبریک گفتن وشیرینی دادن و جشن گرفتن را حرام میدانند و حتی در این باب اشعار بسیاری را سروده و در بین مردم پخش میکند مانند:
در فاطمیه شادی نوروز حرام است ، این واجب محض است که تشکیک ندارد
ماهی که در آن مادر سادات مریض است ، شیرینی و مهمانی و تبریک ندارد
حال به نظر حضرت عالی :
1 – ابتدا در باب صحیح بودن تاریخ شهادت حضرت زهرا نظر جناب عالی چیست؟ و کدام سند روایی را معتبر میدانید؟
2 – آیا این امر جشن و شادی و شیرینی دادن و ... را در این ایام جایز میدانید؟
3 – آیا این امر که باید این ایام را عزاداری کرد و شادی نکرد را امری شخصی میدانید یا اجتماعی ؟ یعنی اگر ما نیز کسی را دیدیم که نوروز را جشن گرفته و شادمانی میکند به او تذکر دهیم؟
4 – کلا در این باب چه توصیه ای به ملت و مردم دارید؟
پاسخ:
پرسش: با سلام
با توجه به مقارن شدن نوروز سال 1393 با ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنده حقیر به نظرم رسید که جشن گرفتن و شادی کردن و... در این ایام شاید جایز نباشد و این صحبت را از دیگر دوستان و مردم نیز شنیده ام و حتی برخی از افراد مذهبی و یا هیاتی به حرمت ایام شهادت حضرت زهرا اعتقاد دارند باید نوروز امسال را مشکی پوشید و تبریک گفتن وشیرینی دادن و جشن گرفتن را حرام میدانند و حتی در این باب اشعار بسیاری را سروده و در بین مردم پخش میکند مانند:
در فاطمیه شادی نوروز حرام است ، این واجب محض است که تشکیک ندارد
ماهی که در آن مادر سادات مریض است ، شیرینی و مهمانی و تبریک ندارد
حال به نظر حضرت عالی :
1 – ابتدا در باب صحیح بودن تاریخ شهادت حضرت زهرا نظر جناب عالی چیست؟ و کدام سند روایی را معتبر میدانید؟
2
پاسخ: با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س)، مانند مکان دفن او از مجهولات تاریخی است. کم ترین مدّت زندگی حضرت زهرا پس از رحلت پدر را چهل روز(1) و بیش ترین مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند.(2)در این میان روایات دیگری همانند دو ماه،(3) هفتاد و پنج روز،(4) سه ماه، یکصد روز(5) و شش ماه نیز نقل شده است.(6)
قول مشهور بین شیعیان، روایاتی است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) را سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز می داند؛ از جمله: امام صادق(ع) فرمود: «شهادت حضرت فاطمه(ع) در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال یازدهم هجرت واقع شد.»(7)
از نظر شیعه باید به روایات نود وپنج روز (سوم جمادی الثانیه) و هفتاد و پنج روز( سیزدهم جمادی الاولی) بیشتر ،توجه کرد.تاریخ هفتاد و پنج روز به دو طریق (ابوعبیدة حذّا(8) و هشام بن سالم(9)) از امام صادق(ع) نقل شده است.
تاریخ نود و پنج روز(سوم جمادی الثانیه) در روایت ابوبصیر، نیز از امام صادق(ع) تصریح شده است.(10)
پی نوشت ها:
1. علامة المجلسی، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ج 43، ص 212،ح 41.
2. همان، ص 213، ح 44.
3. همان.
4.شیخ الکلینی، الکافی، تحقیق علی أکبر غفاری،چاپ چهارم، 1365ش،دار الکتب الإسلامیة -تهران، ج 1، ص 458، ح 1 و ج 3،ص 228، ح 3 و ج 4، ص 561، ح 3،
5. بحارالانوار، ج43، ص 213، ح 44.
6. همان، ص 200.
7.محمد بن جریر الطبری، دلائل الامامة، تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة، قم، چاپ اول، 1413، مرکز الطباعة و النشر فی مؤسسة البعثة، ص 134.
8. بحارالانوار، ج 42، ص 212، ح 41.
9. الفتال النیسابوری،روضة الواعظین، تحقیق تقدیم السید محمد مهدی السید حسن الخرسان، منشورات الشریف الرضی، قم، ص115.
10. بحارالانوار، ج43، ص 213، ح 44.