قم از قدوم معصومه (س) منور شد
بانویی در سال 201 هجری به قم سفر میکند که سبب تحول در این شهر میشود و این شهر را به پایگاهی برای نشر معارف اسلامی و علوم اهلبیت (ع) تبدیل میکند و این بانو کسی جز کریمه اهلبیت (ع) نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس ، مادرش نجمه خاتون به اندازهای پاک و مطهر بود که به وی طاهره میگفتند، خداوند 2 فرزند نمونه یعنی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را به وی عطا کرد.
از تاریخ زندگی حضرت معصومه (س) اطلاعات زیادی در دست نیست ولی همان میزان مطالب گویای شخصیت فوقالعاده برای حضرت است البته با وجود آنکه امام موسی کاظم (ع) دختران و فرزندان فراوانی داشت ولی بین آنها امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در موقعیت ممتازی بودند.
وعده آمدن حضرت معصومه (س) از دوران امام صادق (ع) داده شده و روایاتی از امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) درباره زیارت این بانوی بزرگوار نقل شده است.
نام این بانوی بزرگوار همنام جده خود فاطمه است، حجتالاسلام احمد شیخبهایی، معاون امور تربیتی جامعةالزهرا (س) میگوید: همنامی حضرت با حضرت فاطمه (س) نشان دهنده اهمیتی است که ائمه اطهار (ع) به مادرشان میدادند بنابراین نام آنها را دائم با نامگذاریها زنده نگه میداشتند.
مرحوم امام خمینی (ره) در دیوان خود قصیدهای در مدح حضرت معصومه (س) و مقایسه با حضرت زهرا (س) دارد.
آن یک خاک مدینه کرده مزین
صفحه قم را نموده این یک انور
حضرت معصومه (س) پس از یک سال از عزیمت برادرش علی بن موسی الرضا (ع) به ایران، در سال 201 هجری برای دیدار و زیارت ایشان قصد سفر به خراسان کرد و با گروهی از اطرافیان خود از مدینه حرکت کرد ولی در ساوه بیمار شد.
وی میگوید: این خواهر سختی مسافرت را در فضای آن زمان تحمل کرد و برای دیدار برادرش از مدینه حرکت کرد و مسیر طولانی را پیمود تا خود را به امام رضا (ع) برساند، این سفر صرفاً علاقه خواهر و برادر نیست بلکه نشاندهنده علاقه نسبت به امام زمان است.
معاون امور تربیتی جامعةالزهرا (س) تصریح میکند: زمانی که کریمه اهلبیت امام زمانش را در غربت مشاهده میکند که گرفتار شده خود را به خطر میاندازد تا به امام برسد.
آرزویم آمدن بود سوی کویت ای برادر
من ندیدم عاقبت آن شمع رویت ای برادر
شیخ بهایی میگوید: این بانوی بزرگوار از فرصت سفر نهایت بهرهبرداری را کرد و به پیامرسانی و روشنگری پرداخت و موضع و نظر خود را درباره حکومت مامون برای مردم به روشنی تبیین کرد.
کاروان حضرت معصومه (س) پس از رسیدن به شهر ساوه بر اثر بدخواهی و کینهورزی بدخواهان مورد حمله قرار گرفت و مردان کاروان حضرت به شهادت رسیدند و بنا بر نقلی فاطمه معصومه نیز مسموم شدند.
این بانوی بزرگوار با توجه به گفتار پدر بزرگوارش مبنی بر اینکه شهر قم مرکز شیعیان است قم را برای عزیمت انتخاب کردند و در ربیعالاول سال هجری قمری حضرت وارد شهر مقدس قم شدند و مورد استقبال مردم ولایتمدار و شیعیان قرار گرفتند.
موسیبن خزرج افتخار میزبانی حضرت را به دست آورد و ایشان در میدان میر کنونی که منزل موسی بن خزرج در آن واقع شده بود، اقامت کردند.
حضرت معصومه (س) 17 روز در قم اقامت داشتند و محل عبادت وی واقع در خیابان چهارمردان به عنوان بیتالنور نامگذاری شد و هنوز به عنوان زیارتگاه ارادتمندان است.
هر سال به منظور گرامیداشت سالروز ورود این بانوی نورانی و باکرامت به قم مراسمهای مختلف برگزار میشود که امسال پنجم بهمنماه با سالروز ورود حضرت به قم مصادف شده که در راستای گرامیداشت این روز، آیین خطبهخوانی با حضور تولیت و خادمان بارگاه کریمه اهلبیت و اساتید و فضلای حوزه و مسئولان استانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار میشود.
به همین مناسبت حرکت نمادین مردم قم در این روز با تجمع در میدان معصومیه (س) آغاز شده و شرکت کنندگان در این مراسم از میدان معصومیه واقع در خیابان شاه ابراهیم (ع) به سوی میدان شهید سعیدی، چهارراه شهید غفاری، میدان شهید مطهری، پل معصومیه (س) و میدان بزرگ امام خمینی (ره) حرکت کرده و به میدان آستانه در صحن امام رضا (ع) حرم مطهر میرسند.
ازدواج حضرت معصومه (س)
در آن دوران به دلیل تسلط بنیعباس و فساد دستاندرکاران حکومتی، فرهنگ فاسد چنان در بین مردم رسوخ کرده بود که شخصی هم کفو حضرت معصومه (س) وجود نداشت.
به گفته شیخ بهایی، اهلبیت (ع) همواره دین و اخلاق را برای ازدواج مدنظر قرار میدادند و این مسئله که حضرت معصومه (س) ازدواج نکرده نشاندهنده وضعیت نابسامان، فساد و تباهی در آن دوران بوده است.
قبر حضرت معصومه (س) تجلی قبر شریف حضرت زهرا(س)
بر اساس روایتی از امام صادق (ع)، موسی بن جعفر (ع)، امام رضا(ع) و امام جواد (ع) کسی که حضرت معصومه (س) را زیارت کند و معرفت داشته باشد، بهشت بر او واجب میشود.
وی در مورد این روایت میگوید: حضرت معصومه (س) دارای شخصیت عظیمی است که با زیارت قبرش بهشت بر انسان واجب میشود.
معاون امور تربیتی جامعةالزهرا (س) تصریح میکند: برخی افراد که دنبال قبر حضرت فاطمه (س) بودند در مکاشفات برای آنها روشن شد که زیارت حضرت معصومه (س) در قم آنچه در زیارت حضرت زهرا(س) دنبال آن هستند، برایشان به ارمغان میآورد.
از مرحوم آیتالله العظمی سید محمود مرعشی نقل شده است: بسیار علاقهمند بودم که به طریقی محل قبر شریف جدهام حضرت زهرا (س) را پیدا کنم و برای این مقصود، ختم مجربی انتخاب کرده و 40 شب به آن مداومت کردم، تا شاید با این طریق، از محل مرقد شریف حضرت زهرا (س) آگاه شوم.
شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان به بستر خواب رفتم، در عالم خواب به محضر امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) رسیدم، امام به من فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت، به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن».
تصور کردم که منظور امام (ع) از این جمله حضرت زهرا (س) است. عرض کردم «آری قربانت شوم، من نیز ختمی را برای این منظور گرفتم که محل شریف قبر حضرت را دقیقتر بدانم و زیارتش کنم»، سپس حضرت فرمود «منظور من، قبر شریف حضرت معصومه (س) در قم است».
سپس افزود: به خاطر مصالحی، خداوند اراده کرده است که قبر حضرت زهرا (س) برای همیشه برای همگان مخفی باشد و از این رو قبر حضرت معصومه (س) تجلیگاه قبر شریف حضرت زهرا (س) قرار داده و شکوه و عظمت بارگاه حضرت زهرا (س) را در مرقد حضرت معصومه متجلی کرده است.
شیخبهایی ادامه میدهد: حضرت معصومه (س) جایگاه والایی دارد و حتی خداوند عنایت ویژهای نسبت به ایشان دارد که ایشان را از زنان معمولی متدین بالاتر میداند و تالی تلو معصومان قرار میدهد.
شفاعت حضرت کریمه اهلبیت (ع)
در فرازی از زیارتنامه حضرت معصومه (س) آمده «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان» و در این بخش از زیارتنامه درخواست شفاعت از کریمه اهلبیت (ع) صورت میگیرد.
معاون امور تربیتی جامعةالزهرا (س) تصریح میکند: شفاعت مقامی است که نصیب هر کسی نمیشود و شفاعت تجلی از مقام هدایت در دنیاست و هر کس در دنیا به هر اندازه در هدایت دیگران دخیل است، شفاعت نصیبش میشود.
وی با بیان اینکه بزرگترین شفاعت را پیامبر اکرم (ص) دارد، میگوید: هدایت همه به عهده رسول خدا (ص) است و حضرت معصومه (س) نیز در این مسیر قرار دارد بنابراین به حضرت معصومه (س) خطاب میکنیم که جایگاه خاصی نزد خدا داری و به خاطر این جایگاه ایشان را در مقام شفیع قرار میدهیم.
اگرچه شرح زندگی حضرت معصومه (س) مخفی مانده است ولی قبر ایشان مرکز و مبدا برای ترویج اسلام ناب است و قم به واسطه وجود این بانوی بزرگوار مرکز شیعیان و اهل حدیث محسوب میشود.
علوم اهلبیت (ع) از قم به سایر مکانها منتشر میشود و در طول تاریخ نیز قم، شهر علم، فقاهت، دیانت و تشیع بوده و حاج شیخ عبدالکریم حائری حوزه علمیه قم را در جوار بارگاه این بانوی بزرگوار تاسیس کرد.
امام خمینی (ره) نیز از آثار وجودی حوزه علمیه است که انقلاب را به وجود آورد و دلها را متوجه اسلام کرد و هنوز پژواک صدای ایشان در عالم طنینانداز است و بیداری اسلامی جلوهای از فعالیت بنیانگذار جمهوری اسلامی است که به فاطمه معصومه (س) برمیگردد.
شیخ بهایی میگوید: مرجعیت حول حضرت معصومه (س) شکل گرفت و مرکزیت علوم الهی در قم است، علوم الهی از این مکان به عالم منتشر میشود و از 120 کشور طلاب در قم حضور دارند و تربیت میشوند و فرهنگ ناب اسلامی را در محیطهای خود منتشر میکنند.
همه خیر و برکتها حول این بانوی بزرگوار است و مریضان فراوانی در کنار قبر ایشان شفا گرفتند و خاطراتی نیز از کرامات حضرت ذکر شده است.
شواهد نشان میدهد که در این مکان چه عظمتی نهفته است و ملائکة الله در این مکان فرود میآیند و بین اینجا و حرم امام رضا (ع) در تردد هستند و امام زمان (عج) نیز این بارگاه را زیارت میکند بنابراین به پاس نعمتهایی که حضور این بانوی بزرگوار در شهر قم داشته، هر سال در سالروز ورود ایشان به قم جشن برپا میشود.