فراموش کردم
اعضای انجمن(447) شعری تکان دهنده درباره امام زمان حضرت مهدی عدالت و لطف خدا پیامبر اکرم : توبه زیباست ولی در جوانی زیباتر قدرت بدنی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در جوانی بی حسین احساس پیری میکنم ارتباط با مدیریت انجمن مذهبی
جستجوی انجمن
مهدی عزیزیان (mehdi313 )    

جلوه نور بخش دوم

درج شده در تاریخ ۹۲/۱۲/۰۷ ساعت 11:36 بازدید کل: 143 بازدید امروز: 140
 

                                          

فصل اول: خلقت نوری فاطمه زهرا علیها السلام

 

حدیث دوم:

در قسمتی از حدیثی که سلمان فارسی از عمّار یاسر نقل میکند، آمده است:

امیرالمؤمنین علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرسید:

«نُورُ فاطِمَةَ مِن نُورِنا؟»

- آیا نور فاطمه از نور ما است؟

حضرت فرمود:

«أَوَلا تَعلَمُ»؟

- مگر نمیدانی؟

حضرت علیّ علیه السلام در این هنگام به شکرانه این معنی، سجده شکر بجا آورد.

و در ادامه روایت آمده است: پس از آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام نزد فاطمه زهرا علیها السلام آمد، ایشان عرض کرد:

«إِعلَم یا أَبَا الحَسَنِ، أَنَّ اللّهَ تَعالی خَلَقَ نُوری وَ کانَ یُسَبِّحُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ ...»«1»

- ای اباالحسن، بدان که خداوند متعال نور مرا آفرید و پیوسته حقّ تعالی را تسبیح مینمود ...

بیان

ظاهراً جمله

«نُورُ فاطِمَةَ مِن نُورِنا؟» در صدر روایت، اشاره به خلقت نوری نیست، بلکه مراد همان نور ولایت و مقام والای نورانیّت اهل بیت است، که همان ولایت کلّی الهی است. در ذیل حدیث ششم توضیح مختصری درباره آن خواهیم داد.

وامّا قسمت ذیل روایت

«أَنَّ اللّهَ تَعالی خَلَقَ نُوری» ظاهراً اشاره به خلقت نوری فاطمه زهرا علیها السلام دارد که در این فصل درصدد بیان آن هستیم.

حدیث سوم:

در کتاب مناقب، از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمود: «هنگامی که خداوند بهشت را خلق نمود، آن را از «نور وجه خود» آفرید. سپس آن نور را گرفت و بیافکند.

«فَأصابَنی ثُلثُ النُّورِ، وَ أَصابَ فاطِمَةَ ثُلثُ النُّورِ، وأَصابَ عَلِیّاً وَأَهلَ بَیتِهِ ثُلثُ النُّورِ ...»«2»

- یک سوّم از آن نور به من، و یک سوّم دیگر به فاطمه، و یک سوّم دیگر به علیّ و اهل بیتش رسید ...

بیان:

ظاهراً این «نور وجه»، که خداوند بهشت را از آن خلق نمود، همان است که در ذیل حدیث اوّل در بیان جمله

«خَلَقَهَا اللّهُ- عَزَّوَجَلّ- مِن نُورِهِ» ذکر شد.

و امّا اینکه چگونه این انوار مقدّسه از همان نوری هستند که بهشت از آن خلق شده است؟ از آن جهت است که ظهور بهشت، از تجلّیات اسماء و صفات جمالی حقّ است، و انوار و طینت ایشان نیز به تمام معنی بهشتی، و از همان تجلّیات هستند.

______________________________

(1). بحارالانوار، ج 43، ص 8، روایت 11.

(2). بحار الانوار، ج 43، ص 44.

 

سعادت پرور، علی، جلوه نور، 1جلد، احیاء کتاب - تهران، چاپ: پنجم، 1388 ش.

این مطلب توسط محمد.حسینی بررسی شده است. تاریخ تایید: ۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۲:۰۷
اشتراک گذاری: تلگرام فیسبوک تویتر
برچسب ها:

1
1


لوگین شوید تا بتوانید نظر درج کنید. اگر ثبت نام نکرده اید. ثبت نام کنید تا بتوانید لوگین شوید و علاوه بر آن شما نیز بتوانید مطالب خودتان را در سایت قرار دهید.
فراموش کردم
تبلیغات
کاربران آنلاین (0)