نظر چند تن از علمای اعلام - مراجع تقلید و بزرگان دین درباره ابن عربی ملعون زندیق ناصبی
نظر مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه:
ابن عربی کسی است که می گوید: جماعتی از اولیای الهی روافض و شیعیان را به صورت خوک می بینند!! و می گوید: در معراج دیدم درجه علی -علیه السلام- پایین تر از درجه أبی بکر و عمر و عثمان است -علیهم اللعنة-!! و ابابکر را در عرش الهی مشاهده کردم، زمانی که برگشتم به علی -علیه السلام- گفتم: تو چگونه در دنیا ادعا می کردی که برتر از اینها هستی در حالی که من مرتبه تو را پایین تر از رتبه آنها دیدم!!؟
و همچنین ایشان در کتاب عین الحیاة فی بیان بطلان الصوفیة صفحه 623 و 52 در بحث توحید در الحاد و کفر و نصب و اعوجاج ابن عربی سخن رانده است.
نظر مرحوم ملا محمد طاهر قمی:
إنه اکفر الکافرین باعتقاد أهل الدین.
ابن عربی از کافرترین کافران است به اعتقاد اهل دین.
( تحفة الاخیار ص۱۰۱)
فلا شبهة فی کفره و أنه لا دین له.
شک و شبهه ای در کفر و بی دین بودن ابن عربی نیست.
( تحفة الاخیار ص۱۶۶)
نظر مرحوم شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعة:
ایشان در کتاب الإثنا عشریة فصلی اختصاص داده اند در رد او و ذکر کفریات و انحرافات او.
(الإثنا عشریة: 169)
نظر مرحوم بحرانی:
ایشان از ابن عربی با عنوان زندیق یاد می کند.
(لؤلؤة البحرین:121)
نظر مرحوم میرزای نوری صاحب مستدرک الوسائل:
در علمای عامه و نواصب ناصبی تر از ابن عربی دیده نشده است!!
(مستدرک الوسائل : ج20 ص239)
نظر ملامحسن فیض کاشانی:
ابن عربی از بزرگان صوفیه است و او کسی است که در فتوحات می گوید : من هرگز از خدا نخواستم امام زمان مرا به من بشناساند! و کلمات ابن عربی در مخالفت با شرع و عقل به گونه ای است که کودکان را هم به خنده می اندازد و مورد استهزاء زنان قرار می گیرد! و این قضیه بر کسانی که تتبع در تصانیف او داشتند مخفی نیست! و در کتب او بی ادبی هایی است که هیچ مسلمانی بدان رضایت نمی دهد، کلمات مزخرف و اشتباهی که قلب را مشوش ساخته و عقل را به وحشت انداخته و ذهن را سرگردان می نماید!!
(بشارات الشیعة ص ۱۵۰)
نظر مرحوم مقدس اردبیلی:
ابن عربی از حد کفر و الحاد گذشته است!!
(حدیقة الشیعة : ص۵۶۶)
بعضی من جمله ابن عربی و عبدالرزاق کاشانی قائل به وحدت وجود شده اند و گفته اند:
هر موجودی خدا است!
(حدیقه الشیعة : ج2 ص754)
نظر مرحوم محقق خوانساری:
ابن عربی در حقیقت ماحی الدین
(=محو کننده دین) است.
(روضات الجنات ج۸ ص۶۰)
نظر مرحوم آیت الله سید علی بهبهانی:
ارزش ندارد انسان عمرش را به مزخرفات ابن عربی بگذراند. زیرا وقت انسان شریف تر از این است که به تفصیل مزخرفات او بیردازد.
(شرح حال آثارو افکار آیت الله بهبهانی: ۱۶۳و۱۳۶۴)
نظر علامه خویی:
ایشان پس از نقل کلمات مزخرف و کفرآمیز ابن عربی و قیصری می نویسد: این محصل کلام این دو پلید نحس نجس بود!!....
سپس می گوید:
محیی الدین و قیصری حزب شیطان و بندگان طاغوت و بت ها بوده و غرضی جز هدم اساس اسلام و ایمان ندارند.
(منهاج البراعة ج ۱۳ ص۱۷۶)
حزب توده (کمونیست) مثل عقیده فلاسفه است که ضد اصول اسلام می باشد.
پس این عقیده، کفر و شرک است!
(مستدرک سفینه البحار ج8ص300)
نظر آیت الله حسینی سیستانی :
تدریس فلسفه که عموماً هم تدریس فلسفه ملاصدرا است و آن هم آراء منحرف محی الدین ابن عربی است و درباب معاد هم مشکل دارد چه نتیجه ای دارد؟!
اینجانب در ارتباط با معارف اعتقادی به روش اکابر علمای امامیه قدس الله اسرارهم که مطابق با آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام می باشد معتقد بوده و روش فوق الذکر را تأیید نمی نمایم!
نظر آیت الله سید صادق روحانی:
ابن عربی در کتبش خود را مستغنی از شناخت امام زمان می داند و خدا را عین اشیاء معرفی می کند و ولایت ظاهری و باطنی برای افرادی چون معاویه و متوکل قائل است و در عالم کشف و شهود شیعیان را بصورت خنزیر (خوک) می بیند و ... حال هنوز درباره ی او شک دارید که سوال می کنید؟؟!
نظر آیت الله فیاض:
ابن عربی زندیق است و ایمان به خداوند ندارد!
نظر آیت الله سید عزالدین زنجانی:
ابن عربی ضلالتش از عمیق ترین ضلالت هاست!
(تفسیر سوره حمد ص 139)
بر ابن عربی واتباعش تاروز قیامت لعنت