آیتالله جوادیآملی در دیداری که با شهردار و استاندار قم که در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا داشتند در بخشی از سخنان خود فرموده اند :
حقوق کارمندان بانکهای ربوی حرام است زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته میشود؛ هزاران تن علف از برزیل با کشتی وارد ایران شده است در صورتی که میتوان با دوری از اختلاسها و دزدیها از سرمایههای گسترده نظام اسلامی استفاده مطلوب کرده و مشکل بیکاری و اقتصاد را کاهش دهیم.
اما سایت تابناک در تحلیلی عجیب چنین می نویسد :
آنچه امروزه به عنوان پول در جوامع بشری مبادله می گردد، مفهومی جدید بوده و با پول رایج در صدر اسلام تفاوت ماهوی دارد. در آن زمان پول شامل سکه هایی از جنس طلا و نقره بوده که فارغ از طرح روی آن، به عنوان وزنی از طلا یا نقره دارای ارزش بوده است. به همین دلیل نیز بدون نیاز به صرافی یا سوئیفت بین بانکی، بازرگانی از ایران می توانست از چین یا هندوستان کالا خریداری و در حجاز یا یمن بفروش رساند. پول امروزی یکبرگ کاغذ است که ناشر به دلخواه خود روی آن صفر اضافه می کند!! کاغذی که ناشر مدعی است معادل وزن معینی از طلا ارزش دارد. اما همین ناشر می تواند ارزش آن کاغذ (قدرت خرید اسکناس) را یکشبه به هر میزان که بخواهد، کاهش دهد!
آنچه حرام اعلام شده بود، قرض دادن ده سکه طلا و بازپس گیری ۱۱ سکه طلا بجای آن بوده است! دادن چند برگ کاغذ و پس گیری چند برگ دیگر، مصداق عمل حرام مذکور نمی باشد زیرا اول باید زیادتی در آن اثبات شود و دوم زیادتی ناشی از توافق طرفین در سرمایه گذاری و تقسیم سود ناشی از آن نباشد. در تسهیلات خرد، بانک ها از روش مشارکت مدنی استفاده می نمایند. با این توضیح که فرض بر آن است که هرچیزی با سرمایه گذاری مشترک بانک ها احداث شود، حداقل به میزان تورم ارزش افزوده پیدا می کند، لذا بانک ها با دریافت سود مورد انتظار، از باقی سود صرف نظر کرده و آن را به مشتری می بخشند. در تسهیلات کلان سیستم مشارکت حقوقی پیش بینی شده است که طی آن سود دقیق سرمایه گذاری با حسابرسی مشخص و طرفین سود واقعی (یا زیان) دریافت می نمایند
پ.ن : کار حلال و پول حلال نکته ای که آیت الله جوادی آملی اشاره کرده اند هم شاید به تفسیر نویسنده ی مطلب در سایت تابناک تغییر ماهوی یافته اند و نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارگران شاید عادلانه باشد! و یا سود 80 درصدی بانکها در طول 3 یا 5 سال از مبلغی که به نام تسهیلات به مردم پرداخت می کنند و عاید آنها میشود.
این که در صدر اسلام دینار و طلا بوده و الان پول کاغذی جای آنها را گرفته چیزی در تعریف ربا عوض نمی کند مگر اینکه بخواهیم تعاریف صریح را به نفع خودمان تغییر دهیم
http://www.tabnak.ir/fa/news/577984/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7
http://www.farsnews.com/13950111000613