دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی امام خامنهای به مناسبت فرا رسیدن یومالله 12 فروردین خاطرهای از رهبر معظم انقلاب که در تاریخ 10 فروردین 64 منتشر شده بود را بازنشر داد که در ادامه میآید:
سوال: ضمن تشکر از وقت که در اختیار ما قرار دادید همانطور که مدانید در آستانه فرا رسیدن هفتمین سالگرد استقرار نظام جمهور اسلام ایران هستیم. شش سال پیش در چنین روز ملت ما با شرکت گسترده خود در رفراندم جمهور اسلام ایران به جمهور اسلام رأ آر داد اگر در این زمینه مطلب دارید و یا احیانأ خاطره شیرین از آن روزها به یاد دارید برا ما بیان کنید.
بسماللهالرّحمنالرّحیم
مطلب در باب روز جمهور اسلام و روز رفراندم خیل زیاد است و البته خاطرات هم از آن روز طبعاً داریم که لابد نمشود همه آن مطالب را در این گفتار کوتاه آورد به طور خلاصه روز جمهور اسلام یک مقطع تاریخ بنظیر در تاریخ کشور ماست، زیرا که برا اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالها فتح ایران به دست مسلمین یعن که در آن سالها کوتاه البته حکومتها تا حدود زیاد اسلام بودند در طول این تاریخ ممتد که کشور ما داشته، برا اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومت اعلان شد، یک نظام اعلان شد که دارا دو خصوصیت مردم بودن و اله بودن هست؛ یعن جمهور اسلام.
اصلاً این خاطره را با هیچ خاطرها در تاریخ کشورمان نمشود مقایسه کرد. نقطه مکمل و متمم انقلاب بیستودو بهمن بود یعن خلاصه محصول بیستودو بهمن روز جمهور اسلام روز دوازدهم فروردین بود.
از یک نظر دیگر هم روز جمهور اسلام بسیار مهم است و آن اینکه این اولین نمونه در دنیا امروز هست که با مکتبها، نظامها، سیاستها، دیدگاهها مختلف، شیوهها گوناگون حکومت را به مردم دنیا عرضه مکند، دارد عرضه مشود؛ این اولین نمونها است که مردم دنیا دارند مبینند جمهوریها دیگر که اعلان مشود جمهوریها سوسیالیست، جمهوریها به سبک دموکراس غرب به انواع واقسامش هیچ کدام چیز جدید نیست اصل جمهور هم چیز جدید نبود اما آن جمهورا که مبان و ارزشها اساساش و قواعد اصلیش از اسلام گرفته شده این یک چیز بنظیر است.
یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهور اسلام ما هست و آن اینکه آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه کسان متواند باشد که مسلمانند، یعن نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعن ملتها مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، درحال انزوا ببینند. آن وقت که یک ملت در موضع تهاجم به قدرتها سلطهگر و تهاجم به نظامها بشر ناقص قرارمگیرد و اعلان یک جمهور براساس اسلام مکند این برا همه ملتها مسلمان مایه مباهات و سربلند است خلاصه خصوصیات گوناگون در روز جمهور اسلام هست.
خاطره، من البته در آن روز، روز رأگیر کرمان بودم از طرف امام یک مأموریت به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم به شهرها بلوچستان و مردم آنجا را از نزدیک دیدار بکنم و پیام امام را برا آن مردم ببرم. پیام محبت و دلسوز را که ملاحظه مکنید از همان روزها اوّل امام به فکر افتادند که با این مستضعفین دورافتادها که به کل فراموش شده بودند، حت در نظام گذشته ملاطفت و محبت کنند و من را که آنجا سابقه داشتم آشنائ نسبتاً زیاد داشتم فرستادند آنجا برا این کار.
کرمان رسیدهبودم من در راه بلوچستان که روز رأگیر بود، در فرودگاه بچهها حزباله و داغ کرمان آمدند، صندوق را آوردند چند تا صندوق بود، هر کدام مخواستند که بیاورند من تویش رأ بیاندازم. آنها هم من را مشناختند. یعن سابق که کرمان رفته بودم و مردم کرمان با من آشنا بودند. من هم خیل به مردم کرمان از قدیم علاقه داشتم مردم خیل بامحبت و جالب بودند همیشه در چشم من. خیل لحظه شیرین بود برا من، آن لحظها که این رأ را من مانداختم تو صندوق و مدیدم آن شور و هیجان را که مردم کرمان از خودشان نشان مدادند در رأ دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهور اسلام آر بود.
خاطرها که فقط اشاره مکنم مخالفتهای است که با رأگیر به این شکل وجود داشت که از طرف جناحها مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهای که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرها چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاط، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را تو مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه حساب دیگر هم نبود یعن همین روزنامه جمهور اسلام که نبود روزنامه دیگر هم که بشود مورد اتفاق باشد همینطور. هرچه دلشان مخواست منوشتند. رفته بودند اینجا و آنجا این روشنفکرها گروهک سیاس ملحد و نیمهملحد از شخصیتها گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آر یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأ بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگ خارج کنند، اگرچه فرق هم نمکرد یعن تأثیر هم نداشت. اگر مردم خب طبیع بود که به آن شیوهها دیگر رأ نمدادند و به خصوص بعداز آن که امام آنجور صریح فرمودند جمهور اسلام نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را مکردند به امید اینکه شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأ زیاد مردم را کم کنند، رأ را تقسیم کنند از این کارها مکردند و اوضاع داشتیم ما در شورا انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملگرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود که این شیوها را که بعد هم انجام گرفت این شیوه را اثبات کنیم که این شیوه درست است.