چند روز پیش که مشعول بررسی چند تا سایت مذهبی بودم، دیدم مطلبی را تحت عنوان فتواهای خندهدار وهابیها منتشر کردهاند.
از اونجایی که منابع این فتاوی رو هم نوشته بودند و همچنین حاوی برخی نکات طنز هم بودند، من هم در اینجا منتشر کردم.
البته کمی هم متنها رو اصلاح کرده و اضافات رو پاک کرده، تنها به 7 فتوا بسنده کردم.
هدف من از انتشار این فتاوی این است که بعینه ببینیم کسانی که از مسیر اهلبیت علیهم السلام دور میشن، به کجاها میرسن!!
1ـ دزدی رفتن، به تنهایی بهتر است یا دو نفری؟
استفتاء:
دزدی هستم متدین. میخواستم ببینم از نظر شرعی، تنهایی به دزدی رفتن بهتر است یا دو نفری؟
فتوا:
بنا به صلاحدید علمای بزرگوار حنفی، دو نفری بهتر است. به این ترتیب، حد شرعی یعنی بریدن دست، منتفی میشود و به سی ضربه شلاق یا کمتر تقلیل مییابد.
البته همکاری دو دزد محترم باید به این شکل باشد که یکی درب منزل را باز کند و وارد خانه شود و اسباب و وسائل را تا درب خانه بیاورد. و دزد دوم هم بیرون منزل بایستد و دستش را دراز کند و اثاث را بردارد و ببرد.
در اینجا نیز چون اصل «کار را که کرد، آن که تمام کرد» محقق نشده، حد جاری نمیشود!!
+ منبع فتوا
اذا نقب اللص البیت فدخل و اخذ المال فتاوله آخر خارج البیت علی النقب او علی الباب، فلایجب القطع علیهما. عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 5، ص 193
فکل من اتی فعلا حراما لا حد فیه ... فان علی الحاکم ان یعزره. عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 5، ص 397
و قد اشترط بعض الائمه ان لا یزید التعزیر بالضرب علی الثلاثین سوطا. عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 5، ص 398
2ـ رابطه با همجنس، خیلی هم بد نیست
استفتاء:
رابطه با همجنس چه حکمی دارد؟
فتوا:
آه از این حسرت و حرمان که به پیری رخ داد! این عمل شریف که در لسان قوم به «شیرین کاری» از آن یاد میشود، بنا بر نظر علمای احناف، گناه و زیانی کمتر از زنا دارد و حد شرعی بر فرد جاری نمیشود. فقط قاضی میتواند کمتر از سی ضربه شلاق بزند. آن هم امید است که با وساطت اهل دل و گذشت قاضی که خود از دلسوختگان است، مورد اغماض قرار گیرد؛ مخصوصاً شخصیتهای برجسته و بزرگانی که سالها در مدارس ما سینه به حصیر مالیدهاند، باید از تخفیف ویژه برخوردار باشند.
+ منبع فتوا
عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 5
ص 139: ضرره (اللواط) اخف منه (الزنا) و جنایته اقل من جنایته.
ص 141: لا حد فی اللواط و لکن یجب التعزیر.
ص 399: لا یجوز للحاکم ان یزید فی العزیر ... علی الثلاثین سوطا.
ص 397: و تجوز فیه (التعزیر) الشفاعة و العفو.
ص 397: تعزیر ذوی الهیئات اخف.
3ـ حکم جگر سوز
استفتاء:
چهار زن دارم و از هر کدام، سه چهار فرزند. مدتی پیش فریب خوردم و زنایی کردم. امیدوارم خداوند بر عفو و بخشش حکم فرماید. شما چه حکم میفرمایید؟
فتوا:
ازدواجت باطل، همسرانت بر تو حرام، و ارتباط با آنها در حکم زنا است.
این هم حکم ما. جگرت حال آمد؟
+ منبع فتوا
من زنی فسد النکاح بینه و بین زوجته. و اذا زنت الزوجة، فسد النکاح بینها و بین زوجها. عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 5، ص 137
4ـ چکاندن یک قطره شیر در بینی هم موجب محرمیت میشود
استفتاء:
بیست سال پیش با دختر خاله خود ازدواج کردم و اکنون چهار فرزند دارم. به تازگی متوجه شدم در دوران کودکی، بینی دختر خالهام کیپ میشود و به رسم سنت قدیمی، مادرم قطرهای از شیر خود را در بینی او میچکاند. آیا این مسأله در روابط زناشویی ما مشکلی ایجاد میکند؟
فتوا:
بنا بر نظر فقهای حنفی، خاک بر سرت شده است و دودمانت بر باد. همان یک قطره باعث محرمیت شما شده و تو و دختر خالهات، خواهر و برادر رضاعی هستید و نمیتوانید روابط زناشویی داشته باشید.
+ منبع فتوا
فاذا وصل اللبن الی الجوف بالصب فی الخلق او بالصب فی الانف ترتب علیه التحریم، سواء کان قلیلا او کثیرا.
عبدالرحمن الجزیری، الفقه علی المذاهب الاربعة، ج 4، ص 254
5ـ زنها باید خود را از زنان دیگر بپوشانند
به نوشته روزنامه الحیات، شیخ عبدالرحمن البرّاک استاد سابق عقیده اسلامی در دانشگاه امام محمد بن سعود در ریاض، معتقد است که باید زنان صورت و گردن خود را در مدارس و اجتماعات عروسی و محافل زنانه آشکار نکنند. باز گذاشتن صورت و مو در مجالس کوچک که فقط نزدیکان زن حضور دارند، جایز است. این مفتی سعودی، مخالفان فتوای خود را تکفیر کرده است. همچنین وی چندی پیش از محاکم قضایی خواسته بود کسانی را که «اختلاط زن و مرد بدون کشیده شدن به حرام» را جایز میدانند، به اتهام ارتداد محاکمه نمایند.
6ـ خریدن خیار توسط زنان ممنوع است
روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ لندن نوشت: خرید خیار برای زنان عراقی ممنوع شد. این حکم توسط یک مفتی وابسته به القاعده صادر شده و زنان را از خریدن خیار منع کرده و علت این حکم را شکل خاص و مردانهی خیار دانسته است!
7ـ خریدن گوجه فرنگی هم است
«جرج طرابیشی» اندیشمند سرشناس جهان عرب در جدیدترین کتاب خود تحت عنوان «از نهضت تا ارتداد» بسیاری از عقاید و اندیشه های منحرف وهابیت را مورد انتقاد قرار داده است.
وی در این کتاب 192 صفحه ای خود، ضمن مطرح کردن برخی انحرافات فکری وهابیت، برای مثال به تحریم خوردن گوجه فرهنگی توسط مفتیهای وهابی و فلسفه این تحریم از دیدگاه آنان را بیان کرده است. وی در این باره مینویسد: جهل و نادانی آنان مسأله ای تازه نیست. در کتب تاریخی وجود دارد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی یعنی حدود 100 سال پیش کاشت گوجه فرهنگی در بلاد شام به شدت افزایش یافت. مردم بلاد شام علاقه بسیار زیادی به گوجه فرهنگی نداشتند زیرا میگفتند "گوجه فرهنگی یکی از سبزیجات است، پس چرا باید رنگ آن قرمز باشد بنابراین احتمال دارد محصولی خراب باشد. «جرج طرابیشی» در ادامه مینویسد: آنان در همان زمان گوجه فرهنگی را "میوه شیطانی" نامیدند. این موضوع که به گوش مفتی وهابیون عربستان سعودی در آن زمان رسید، وی خوردن آن را حرام اعلام کرد.